روغن نارگیل و سلامتی

خواص روغن نارگیل برای سلامتی

روغن نارگیل یکی از غنی ترین منابع روغن اشباع به شمار رفته و حدود ۹۰% از اسیدهای چرب موجود در آن، به حالت اشباع می باشند. هر چند در گذشته روغن نارگیل به دلیل برخورداری از مقادیر بالای چربی اشباع، ماده ای مضر محسوب می شد، اما داده های جدید نشان می دهد که چربی های اشباع بی ضرر هستند. در واقع نتایج حاصل از مطالعات بسیار گسترده بر روی صدها هزار نفر، نادرست بودن فرضیه “تاثیر مصرف روغن اشباع شده بر گرفتگی عروق” را به اثبات رسانده است.

روغن نارگیل دارای فواید بسیاری برای سلامتی ما دارد، این در حالی است که مضرات آن تقریبا صفر است و مصرف آن هیچ جنبه منفی ندارد. روغن نارگیل سرشار از چربی های خوب می باشد، چربی هایی که به ما انرژی می دهد، در از بین بردن عوامل بیماری زا و میکروب ها موثر است و برای پخت غذا بسیار مناسب است. علاوه بر این به عنوان یک روغن، روغن نارگیل بوی بسیار خوبی دارد. همان طور که در بالا نیز گفته شد، علاوه بر تمام فوایدی که روغن نارگیل برای سلامتی دارد، باید به خواص روغن نارگیل برای پوست نیز توجه داشت و ما به صورت جامع به این موضوع پرداخته ایم.

استفاده از روغن نارگیل نه تنها به صورت کاملا طبیعی سبب از بین رفتن بسیاری از مواد سمی و مضر برای سلامتی می شود، بلکه استفاده از آن در مقایسه با محصولات بهداشتی که دارای عملکردی مشابه هستند بسیار کم هزینه است. نکته دیگر اینکه توانایی روغن نارگیل از لحاظ نفود به لایه های زیرین پوست بیشتر از بسیاری محصولات و لوازم بهداشتی است و این موضوع به علت پایین بودن وزن مولکولی روغن نارگیل و نوع پیوندی است که با پروتئین ها ایجاد می کند.

تاثیر روغن نارگیل در پیشگیری از بیماری‌های قلبی

یکی دیگر از خواص روغن نارگیل باید  به تاثیر آن در پیشگیری از بیماری های قلبی اشاره نمود. همان گونه که در بخش بعد هم اشاره خواهد شد، روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب می باشد و همین مسئله سبب ایجاد یک باور غلط در بین عموم مردم شده است، مبنی بر اینکه روغن نارگیل برای سلامت قلب مضر است. اما باید دانست که بر خلاف نظر رایج در جامعه، روغن نارگیل برای قلب مفید است. این روغن حاوی ۵۰% اسید لائوریک است که به پیشگیری از انواع و اقسام بیماری‌های قلبی مثل بالا بودن کلسترول و فشارخون، کمک می‌کند. چربی‌های اشباع موجود در روغن نارگیل مثل چربی اشباعی که در سایر روغن‌های گیاهی موجود است، مضر نیستند و به بالا بردن کلسترول بد کمک نمی‌کنند. همچنین ایجاد آسیب‌دیدگی در شریان‌ها را کاهش داده و در نتیجه به پیشگیری از تصلب شریان کمک می‌کند.

فواید روغن نارگیل در کاهش کلسترول خون

روغن نارگیل سرشار از چربی های اشباع است. چربی های اشباع میزان کلسترول خوب (HDL) را افزایش داده و کلسترول بد (LDL) را به سطح بی خطر می رسانند. نتایج یک پژوهش در این زمینه نشان می دهد، مصرف روغن نارگیل و یا روغن سویا سبب کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب می گردد؛ همچنین شدت تغییرات ناشی از مصرف روغن نارگیل بیش از روغن سویا می باشد.

مطالعات صورت گرفته بر روی موش ها نشان می دهد که روغن نارگیل میزان تری گلیسیرید، کلسترول تام (توتال) و کلسترول بد خون را کاهش می دهد، از سوی دیگر موجب افزایش سطح کلسترول خوب، بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی و فاکتورهای انعقادی خون می شود.

خواص مصرف روغن نارگیل در کاهش تشنج

رژیم غذایی کتوژنیک، مبتنی بر مصرف مقادیر بسیار کم کربوهیدرات و مقادیر بسیار زیاد چربی، در سال های اخیر به منظور درمان اختلالات مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. این رژیم غذایی منجر به افزایش شدید غلظت کتون در خون می شود. این نوع رژیم برای افرادی که از بیماری صرع رنج می‌برند تجویز می‌شود تا میزان کتون‌های خون آن ها افزایش یابد. تری گلیسیریدهای دارای زنجیره ی متوسط موجود در روغن نارگیل به سمت کبد رفته و تبدیل به کتون می‌شوند که برای مقابله با حملات صرع مفید است. این رژیم غذایی می تواند نرخ تشنج را در کودکان مبتلا به صرع به میزان چشمگیری کاهش دهد، حتی کودکانی که مصرف داروهای گوناگون نیز موجب بهبود وضعیت آنها نشده باشد.

اشتراک گذاری در:
کلمات کلیدی :

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz