۱۰ نکته از آشپزی یونانی برای سلامت شما

آشپزی یونانی به جز سالاد یونانی که در منوی بسیار رستوران‌ها مشاهده می‌شود، کمتر شناخته شده است.

این ۱۰ نکته برگرفته از آشپزی یونانی می‌تواند به شما هم کمک کنند که رژیم غذایی سالمی داشته باشید و شاید حتی چند کیلویی وزن کم کنید.

۱-  غذایتان را با سالاد شروع کنید

سالاد در میز غذای یونانی اول از همه سرو می‌شود. یونانی‌ها به طور سنتی عاشق سالادهایشان بوده‌اند، به طوری که در دوران‌های گذشته سالاد را پس از غذا به عنوان دسر می‌خوردند. هدف از سالاد این است که اشتهای شما را پیش از غذای اصلی تحریک کند. به علاوه پر شدن معده شما با سبزی‌ها باعث می‌شود در خوردن غذای اصلی افراط کنید.

و نکته مهم‌تر اینکه معمولا هیچ بطری سس آماده‌ای را سر میزشان دیده نمی‌شود. سس سالاد را یونانی‌ها از ترکیبی از روغن زیتون، سرکه، گیاهان معطر، آب لیمو، نمک و عسل تهیه می‌کنند.

سالاد رایجی که به نام سالاد یونانی معروف شده است، و مخلوطی از زیتون، گوجه فرنگی، خیار، پنیر فتا و زیتون است، را خود یونانی‌ها سالاد کالاماتا یا سالاد دهکده می‌نامند.

۲-  آشپزی را به یک تجربه بدل کنید.

در خیلی از موارد، برنامه‌کاری فشرده شما را شما را وا می‌دارد که بیرون غذا بخورید یا تلفن را بردارید و غذای آماده سفارش دهید. با اینکه ما همیشه نمی‌توانیم تعهدات کاری‌مان را ما کنار بگذاریم و غذای خانگی درست کنیم و از خوردن آن لذت ببریم، تلاش برای وارد کردن آنچه یونانی‌ها «آگاپی» به زندگی ما می‌تواند استرس را ما را کاهش دهد و شما را نسبت به غذایی که می‌خورید آگاهتر کند.

آگاپی یک حالت شمادمان و هماهنگ ذهن و عاری بودن از آشفتگی است. در فرهنگ یونانی پختن غذا نوعی تجربه معنوی شمرده می‌شود که باید آن را بسیار گرامی داشت. به عقیده یونانی‌ها، آشپزی ما را به خودمان، سایر مردم و طبیعت پیوند می‌دهد.

و یکی از جذابیت‌های ‍پخت و  پز می‌تواند این باشد که کتاب آشپزی را کنار بگذارید و به تجربه کردن بپردازید. لذت و شادمانی از آشپزی هنگامی به دست می‌آید که اندکی طنز هم وارد آن کنید. انجام آشپزی و تصمیم گرفتن درباره اجزایی را که می‌خواهید برای پخت غذا استفاده کنید،  به حس‌هایتان واگذارید. خودتان را با دستورالعمل‌های محدود نکنید و فی‌البداهه عمل کنید.

۳- هنگام غذاخوردن توجه‌تان را بر آن متمرکز کنید

پس از اینکه زمانی را صرف پختن غذا کردید، باید توجه  خود را منحصرا به غذا معطوف کنيد. در فرهنگ یونانی مهم است که هنگام غذا خوردن نیز عشق و «آگاپی» بروز دهید. پاسخ دادن به تلفن همراه یا تماشای تلویزیون به خصوص اگر همراه دیگران غذا بخورید، غیرمحترمانه شمرده می‌شود. این کار هماهنگی و به اصطلاح جریان انرژی و دوره زمانی را که باید صرف لذت بردن از غذا شود، به هم می‌ریزد.

توجه به غذایی که دارید می‌خورید، و تمرکز بر غذایی که روبروی شما قرار دارد به افزایش اشتها و لذت بردن از زمان غذا خوردن کمک می‌کند.

۴- به گياهان معطر روی آورید

گياهان معطر در آشپزی یونانی بسیار متوجه است و تقریبا در همه غذاها به کار می‌رود، از جمله سالاد سبزی‌های تازه.

استفاده از گياهان معطر راه خوبی برای تشدید رایحه غذا بدون افزایش کالری‌ها است. گياهان معطر را می‌توان به چای، آبگوشت، سوپ، دسر، سالاد و غذاهای دیگر اضافه کرد. همچنین اين گياهان را می‌توان به گوشت قرمز، گوشت ماهی و ماکیانی که قرار است برشته یا کباب شوند، افزود.

با اینکه خوردن گياهان معطر تازه و خام بسیار عالی است، می‌توانید به شیوه‌های خلاق از آن استفاده کنید. براي مثال مي‌توانيد آنها را در آب‌نمک به همراه اندکي عصاره ليمو خيس کنيد و براي دادن رايحه به غذاها از آنها استفاده کرد. يا مي‌توانيد اين گياهان را براي مدت کوتاهي تفت دهيد و به‌عنوان مخلفات به غذا اضافه کنيد يا آنها را به روغن‌زيتون يا پنير فتا اضافه کنيد.

۵- با همه چيز سبزي مصرف كنيد

سبزي‌هاي برگ‌دار در آشپزي يوناني نقشي اساسي دارند. يوناني‌ها از بسياري سبزي‌هاي وحشي که از کوه‌ها جمع‌آوري مي‌کنند براي استفاده در سالاد يا آبگوشت استفاده مي‌کنند يا به‌سادگي آنها را مي‌جوشانند و با افزودن روغن‌زيتون و عصاره ليمو آنها را مي‌خورند.

بسياري از گياهان در يونان باستان براي مقاصد دارويي استفاده مي‌شدند و يونانيان امروز هم ميزان زيادي از سبزي‌هاي وحشي را مصرف مي‌کنند که مملو از آنتي‌اکسيدان‌ها، ويتامين‌ها و مواد معدني هستند.

به کودکان آموزش داده مي‌شود که انواع متفاوت سبزي‌هاي وحشي را شناسايي کنند و غيرمعمول نيست که در يونان بچه‌ها را به همراه خانواده در حال بازي براي يافتن و گردآوري اين سبزي‌هاي وحشي ببينيد. تقريبا در هر غذايي که داريد تهيه مي‌کنيد، از سوپ و املت گرفته تا سالاد و اسموتي مي‌توانيد از اين سبزي‌ها استفاده کنيد.

۶- از اجزای غذایی غیر فراوری‌شده استفاده کنید که بدانید از کجا آمده‌اند

یکی از اجزای غذایی مطلوب یونانی‌ها برای درست کردن “موس” (خوراک سرد حاوی سفیده تخم‌مرغ،‌ خامه، ژله و میوه) مصطکی یا رماس است. این صمغ زردرنگ که به آن کندر رومی هم می‌گویند،‌ از درختی به دست می‌آيد كه فقط در منطقه مديترانه‌اي رشد مي‌كند.

گرچه اغلب ما به این درخت دسترسی نداشته باشیم، اما مقصود از نقل این موضوع این است که از اجزای غذایی فصل که در محل زندگی‌تان تولید شده‌اند،‌ استفاده کنید.

به بازارهای محلی بروید و انواع اجزای غذایی تازه فصل را که ارگانیک هستند، بخرید. بعد می‌توانید این اجزا را با موادی که از مغازه‌های خواروبارفروشی عرضه‌کننده اجزای غذایی داخلی و بین‌المللی می‌خرید، ترکیب کنید.

۷- ترکیب غذا را ساده نگهدارید

غذاهای فراوری‌شده را فراموش کنید و به‌جای آن، فهرستی از اجزای غذایی موردنیازتان تهیه کنید.

هر غذا باید ترکیبی ساده داشته باشد که با اندکی روغن، یک‌ذره نمک و یک‌خرده زیره سبز پخته شده باشد. این رویکرد بازگشت به اصول اثرات مثبتی بر فهرست خواروبارفروشی، سلامت و دور کمر شما خواهد گذاشت.

در آشپزی یونانی اجزای غذایی به میزان متعادل و به‌سادگی مصرف می‌شوند و سهم بیش‌ازحدی به هیچ‌کدامشان داده نمی‌شود.

هدف این است که به هماهنگی و تعادلی برسیم که در آن هر جزء غذایی تأثیر خود را داشته باشد.

۸- اندکی پنیر بیفزایید

قاعده حفظ تعادل و سادگی درباره پنیر یکی از لبنیات محبوب ما هم صدق می‌کند.

به بسیاری از غذاهای یونانی اندکی پنیر فتا اضافه می‌شود. این پنیر افزوده شده اندکی طعم شور به غذا می‌افزاید که رایحه سبزی‌های معطر و سبزی‌های فصل تروتازه را در بشقاب شما را تکمیل می‌کند. به کار بردن این شگرد در رژیم غذایی‌تان باعث می‌شود احساس رضایت و سیری بیشتری کنید و شاید جلوی پرخوری شما را بگیرد.

۹- برگ پیچ درست کنید

یونانیان باستان علاقه زیادی به درست کردن برگ پیچ یا دلمه داشتند. آنان غذاهای مانند گوشت و سیب‌زمینی را له می‌کردند و به‌صورت برگ پیچ درمی‌آوردند. بااینکه این کار راه‌حل یونانیان برای خوردن غذا بدون قاشق و چنگال بود،

ما می‌توانیم از این شگرد برای واردکردن سبزی‌های بیشتر به غذاهایمان استفاده کنیم. یونانیان به‌طور سنتی با برگ مو دلمه درست می‌کردند، اما می‌توانید از سایر گیاهان برای مثال کلم کیل هم برگ پیچ کردن استفاده کنید و محتوای درونی را از مخلوطی از سبزی‌ها با کینوآ، یک غله بومی آمریکای جنوبی که اکنون در جاهای دیگر دنیا هم کشت می‌شود، تهیه کنید و درنهایت با ماست یونانی و سس کندر سرو کنید.

۱۰ – از دسر لذت ببرید- اما مقدارش را کم نگهدارید

افلاطون معتقد بود که غذا باید رایحه‌های ساده داشته باشد و حتی شیرینی‌ها هم باید سادگی‌شان را حفظ کنند. بنابراین نیازی به کیک‌ها و شیرینی‌ها یا بستنی‌های کارخانه‌ای که فهرست اجزایی دورودراز دارند، نیست. بااین‌حال در رژیم غذایی یونانی جایی برای دسر شیرین وجود دارد، به شرطی که از صفر خودتان آن را تهیه کنید.

این دسر را می‌تواند ساده و تازه با ترکیب میوه‌های تازه فصل، ماست و عسل، مغزهای خوراکی و دارچین تهیه شود، یا چیزی پیچیده‌تر مانند باقلوا باشد.

البته چارچوب ذهنی در این مورد متفاوت با ذهنیت بسیاری از ما درباره دسر، بلعیدن شیرینی یا دونات در یک لحظه ضعف و از دست دادن مهار شکم متفاوت است.

هنگامی مسئله شیرینی مطرح است، باید مانند یک یونانی فکر کنید: به خودتان اجازه شکم‌چرانی بدهید، اما فقط با شیرینی‌هایی که خودتان درست کرده باشید. به‌این‌ترتیب جایی برای خوردن شیرینی‌ها یا دونات‌های آماده در اداره یا خوردن قطعات کیک در یک مهمانی تولد وجود نخواهد داشت.

با این روش نه‌تنها شیوه‌ای غیر زورکی برای محدود کردن میزان دسری که می‌خورید، است، بلکه به شما کمک می‌کند از پرخوری‌هایی که نتیجه وادادن در مقابل اشتیاق به طعم شیرین در غذاهای فراوری‌شده است،‌ در امان بمانید. وقت بگذارید و شیرینی خانگی خودتان را درست کنید و بعد بنشینید و از ساخته‌تان لذت ببرید.

اشتراک گذاری در:

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz