چگونه یبوست رادرمان کنیم؟

وجود فیبر کافی در رژیم غذایی

یکی از مهمترین راه های درمان یبوست بهره مندی از رژیم غذایی حاوی میزان بالای فیبر است. دو نوع فیبر وجود دارد، فیبر محلول و فیبر نامحلول؛ فیبر محلول در آب حل می‌شود در حالیکه فیبر نامحلول اینگونه نیست. فیبر محلول به هنگام عبور از دستگاه گوارش آب را به خود جذب می‌کند و حالت ژلاتینی به خود می‌گیرد. استفاده از فیبر می‌تواند اجابت مزاج را راحت‌تر کند و از بروز یبوست جلوگیری نماید. افرادی که در رژیم غذایی خود مقادیر خوبی از فیبر را دارند کمتر به یبوست مبتلا خواهند شد.

در بین مواد غذایی سرشار از فیبر می‌توان به غلاتی مانند جوانه‌ها، سبوس گندم، آرد گندم سبوس‌دار و آرد گندم سیاه، میوه‌های تازه به ویژه میوه‌های ریز بدون هسته، میوه‌های خشکی مانند انجیر و آلو خشک، سبزیجات و حبوباتی مانند لپه و عدس اشاره کرد. توصیه می‌کنیم اگر روده‌های حساسی دارید این مواد غذایی سرشار از فیبر را به تدریج وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید تا با مشکلاتی مانند نفخ، اسهال و یا بدتر از آن تشدید یبوست مواجه نشوید. لیستی از بهترین میوه ها برای درمان یبوست:

انجیر یا انبه: انجیر تازه یا خشک شده دارای اثر تسکین دهنده یبوست می باشد. قبل از خواب، ۴ تا ۵ عدد انجیر خشک را در آب خیس کنید و فردا صبح میل کنید. خوردن نصف انبه در صبحانه بسیار مفید است.

گلابی: افرادی که از یبوست رنج می کشند، با گلابی می توانند خود را درمان کنند. به این صورت که بعد از شام یا در هنگام صبحانه، یک عدد متوسط گلابی میل کنید.

انگور: انگور در رفع یبوست بسیار موثر می باشد. انگور می تواند باعث آرامش معده و روده شود. توصیه شده برای درمان یبوست، فرد روزانه باید ۳۵۰ گرم انگور مصرف کند. هنگامی که انگور تازه در دسترس نباشد، می توان از کشمش و یا کشمش خیس شده در آب استفاده کرد. کشمش را باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب بگذارید. هر روز از این انگور و یا کشمش به مقداری که گفته شد، مصرف نمایید تا یبوست از بین برود.

پرتقال یا لیموترش: ۲-۱ عدد پرتقال را قبل از خواب و ۲-۱ عدد پرتقال را بعد از خواب و یا در حین خوردن صبحانه میل کنید. همچنین می توانید آب یک عدد لیموترش تازه را گرفته و در آب گرم بریزید و با نصف قاشق چای خوری نمک بنوشید.

اسفناج: اسفناج تازه دارای موادی است که برای تمیز کردن، بازسازی و احیاء روده مفید می باشد. ۱۰۰ میلی لیتر آب اسفناج مخلوط شده با همان مقدار آب را ۲ بار در روز بنوشید.

راه های درمان یبوست – نوشیدن آب و مایعات کافی

اگر به طور منظم آب و مایعات طبیعی بنوشید کمتر در معرض یبوست خواهید بود. متخصصان توصیه می‌کنند که برای مقابله با یبوست روزانه هشت لیوان آب بنوشید. آب باعث لیز شدن روده‌ها شده و مواد غذایی هضم شده را مرطوب می‌کند. به این ترتیب نیز عمل دفع با راحتی بیشتری صورت می‌گیرد. البته بهتر است بدانید بسیاری از نوشابه‌ها و نوشیدنی‌ها باعث از دست رفتن آب بدن شده و یبوست را بدتر نماید. مصرف الکل نیز باعث بدتر شدن شرایط می شود زیرا آب بدن با مصرف الکل از دست خواهد رفت.

ورزش، یکی دیگر از راه های درمان یبوست

صرف مواد غذایی به تنهایی برای مقابله با یبوست کافی نیست و باید تحرک بدنی داشته باشید. افرادی که از نظر فیزیکی فعال اند کمتر به یبوست دچار خواهند شد. افراد کهنسال در مقایسه با افراد جوان زندگی فعالی ندارند و به همین خاطر بیشتر در معرض ابتلا به یبوست هستند. برخی از متخصصان معتقدند که فعالیت‌های فیزیکی، متابولیسم بدن را در سطح بالایی نگه می‌دارد و باعث می‌شود همه چیز در بدن به سرعت رخ دهد.

بنابراین ورزش را نیز در زمره راه های درمان یبوست قرار داده و هر هفته حداقل ۳ مرتبه به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر ورزش کنید. داشتن فعالیت جسمانی منظم عضلات روده‌ها را تحریک کرده و آن‌ها را فعال تر می‌کند. با ورزش کردن مدت زمان دفع مدفوع از روده‌ها کاهش یافته و مدفوع مرطوب‌تر و لیزتر می‌شود.

خیلی از ما زمانی که به مسافرت می‌رویم و به اصطلاح آب و هوایمان عوض می‌شود دچار یبوست می‌شویم. برای مقابله با این نوع یبوست سه اصل مصرف فیبر کافی، نوشیدن آب و ورزش را فراموش نکنید. توصیه می‌کنیم زمانی که مسافرت می‌روید آب زیادی بنوشید، میوه و سبزیجات بیشتری وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید و فعال‌تر باشید. یادتان باشد مواد غذایی سرشار از فیبر در سبد یا چمدان‌تان داشته باشید مانند انجیر خشک یا آلو خشک. حتماً کفش راحتی با خودتان ببرید تا بتوانید ورزش کنید یا پیاده‌روی داشته باشید.

کاهش استرس و اضطراب برای درمان یبوست

استرس تأثیر مهمی در گوارش دارد. به عقیده‌ی برخی از متخصصان، روده‌ها مغز کوچک بدن انسان هستند. مغز و روده‌ها به طور تنگاتنگی به هم وصل‌اند. حرکات روده‌ها پاسخی است به تبادل علائم و سیگنال‌های پیچیده‌ی بین این دو عضو. زمانی که مغز دچار استرس می‌شود روده‌ها نیز مضطرب می‌شوند. علاوه بر این افراد مضطرب معمولاً به اندازه‌ی کافی فعالیت بدنی ندارند و چندان به تغذیه‌شان اهمیتی نمی‌دهند. برای همین هم مشکلشان چند برابر می‌شود.

تنظیم زمان اجابت مزاج

یکی دیگر از روش های درمان یبوست این است که سر ساعت به دستشویی بروید. حرکت روده‌ها به ساعت بیولوژیکی بدنتان مربوط می‌شود. اگر این علائم را نادیده بگیرید روده‌ی بزرگتان مدفوع را خشک‌تر می‌کند و برای همین هم دفع آن سخت‌تر می‌شود. به محض این که احساس کردید نیاز به دست‌شویی دارید به این علامت گوش دهید.

را ه های درمان یبوست – مصرف ملین (در صورت لزوم و با رعایت اعتدال)

اگر درمان های خانگی یبوست را رفع نکردند، توصیه می شود به پزشک مراجعه شود تا درمان یبوست با اقدامات دارویی شروع شود. از جمله موادی که برای درمان یبوست استفاده می شود، ملین ها هستند. انواع مختلفی از ملین ها موجود است. هر کدام از آن ها به نوعی اجابت مزاج را راحت تر می کنند.
توجه داشته باشید که برای استفاده از ملین ها بایستی با مشورت پزشک یا داروساز ملین مناسب را انتخاب کنید و دستور مصرف را به درستی رعایت کنید زیرا اگر در مصرف این قبیل ملین‌ها زیاده‌روی کنید روده‌هایتان تنبل می‌شوند و یبوست تشدید.

  • ملین‌های حاوی موسیلاژ به صورت پودر یا دارو هستند. این محصولات میزان آب و فیبر مدفوع را افزایش می‌دهند که روند دفع را سرعت می‌دهد. توصیه می‌کنیم با مصرف این داروها آب زیادی هم بنوشید.
  • برخی دیگر از ملین‌ها کمک می‌کنند تا مایعات جریان داشته باشند و عضلات را تحریک کنند که به هضم و دفع غذا کمک زیادی می‌کنند.
  • برخی دیگر از این ملین‌ها کولون (روده‌ی بزرگ) را نرم و مرطوب می‌کنند که باعث عبور راحت مدفوع می‌شود.
  • ملین‌های دیگری هم هستند که انقباض عضلانی در روده‌ها ایجاد می‌کنند که باعث جلو راندن مدفوع در روده‌ها می‌شود. اما حواستان باشد که نباید در مصرف این ملین‌ها دچار افراط شوید.
  • شیاف‌ها نیز می‌توانند موثر باشند اما فقط بخش انتهایی کولون را لیز می‌کنند.
اشتراک گذاری در:

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz