چگونه وقتی حالمان خوب نیست یک خرید خوب داشته باشیم

خریدهای آنی و بدون فکر به اندازه‌ی کافی به همه‌ی ما ضرر زده‌است. چه کسی پیدا می‌شود که مرتکب اشتباهِ خرید کردن از مغازه در حال گرسنگی و پول دادن برای تنقلات به جای مواد غذایی اصلی نشده باشد؟ در واقع یک مطالعه‌ی جدید بر روی رابطه‌ی حال روحی و خرید از مغازه‌ها نشان داده‌است که خرید با یک حال روحی نامساعد می‌تواند ریسک خریدن کالاهای ناسالم و گران‌قیمت را دربر داشته باشد.

از دیدگاه تکاملی، منطقی به نظر می‌رسد که هنگامی که ناراحتیم یا در وضع روحی نامساعدی به سر می‌بریم، حس می‌کنیم که مشکلی وجود دارد و به اشیاء فیزیکی موجود در اطرافمان در آن لحظه توجه می‌کنیم. در آن لحظه ما درختان را می‌بینیم نه جنگل را،‌ به این توجه می‌کنیم که کارها را چگونه انجام دهیم نه اینکه چرا انجام دهیم.
این می‌تواند باعث شود تمام موجودیتان را در سبد خریدتان بریزید، بدون توجه به اینکه به آن چیزها نیاز دارید و یا حتی توانایی خرید آنها را دارید یا نه. به نظر می‌رسد راه خیلی بهتر و ساده‌تری وجود داشته باشد:‌ در هنگام گرسنگی، خستگی، استرس، دعوا و … از خرید کردن بپرهیزید. به هر حال این کار می‌تواند میزان خرید شما را در بسیاری از روزها کاهش دهد.
چاره‌ی پیش‌گیری از ورود به مغازه‌ها در حال نامساعد، داشتن کنترل بر روی احساسات و توجه به قدرت خریدتان حتی در هنگام ناراحتی است. در ادامه هشت راه برای این کار گفته می‌شوند:

۱

خرید درست هنگام ناراحتیدست نزنید
وجود امکان برداشتن و برانداز کردن وسایی مانند قابلمه‌ها و ظرف‌هایی که در مغازه‌ها وجود دارند همیشه خوشایند است. این کار به شما کمک می‌کند تصور کنید که چگونه می‌توانید از آن وسیله استفاده کنید یا چقدر آن وسیله به منزلتان خواهد آمد. ولی نمونه‌های نمایشی داخل مغازه‌ها و قفسه‌های چیده شده به زیبایی فقط محض خوشایند شما نیستند. مطالعات نشان داده‌اند احتمال بیشتری وجود دارد که کسانی که محصولات مورد نظرشان را لمس می‌کنند و به آنها دست می‌زنند برای پرداخت آن محصول هزینه‌ی بیشتری بپردازند تا کسانی که به چیزی دست نمی‌زنند. محققان می‌گویند لمس کردن یک وسیله باعث می‌شود نسبت به آن کمی حس مالکیت پیدا کنید و بازگرداندن آن محصول به قفسه را سخت‌تر می‌کند. و هنگامی که در وضع روحی مساعدی نباشید، بیشتر در معرض این اتفاق قرار خواهید داشت.

۲

با شکم سیر به خرید بروید
رفتن به خرید با شکم سیر نه تنها از خرید‌های آنی و احساسی پیش‌گیری می‌کند، بلکه خوردن یک غذای خوب می‌تواند وضع روحی شما را بهبود ببخشد و از ولخرجی جلوگیری کند. حدود نیم ساعت قبل از رفتن به خرید، غذاهای غنی از منیزیم مانند اسفناج، تخم کدو، موز یا یک فنجان ماست کم‌چرب یا طالبی مصرف کنید تا میزان ترشح هورمون‌های استرس‌زا را کاهش دهد و وضع روحی نامساعد شما را تغییر دهد.

۳

خرید درست هنگام ناراحتیهمیشه در فروشگاه لیست خرید داشته باشید
فراموش کردن مواد لازم برای شام یا اینکه آیا تخم‌مرغ در خانه دارید یا نه می‌تواند باعث بد شدن وضع روحی شما شود. در مقابل، خرید مطابق یک لیست احساس آرامش به ارمغان می‌آورد. هنگامی که یک لیست می‌نویسیم، آرامش بیشتری داریم و آسوده‌تر هستیم. با یک لیست، به جای خریدهای احساساتی، آنچه را که مورد نیاز است می‌خریم.

۴

خرید درست هنگام ناراحتیبه همراه یک دوست به خرید بروید
به همراه یک عضو مورد اعتماد از خانواده یا دوستانتان به خرید بروید تا وقتی ناراحتی شما را مستعد ولخرجی می‌کند جلویتان را بگیرد. «به آنها بگویید چه چیزهایی در لیست خریدتان دارید و به چه نیاز دارید تا آنها بتوانند به شما کمک کنند.»

۵

خرید درست هنگام ناراحتیبه آینده فکر کنید
احتمال دارد ضعف بصیرت طولانی مدت عامل انتخاب‌های نامناسب در هنگام خرید باشد. معمولاً افراد شاد بیشتر تمایل دارند تا اهداف بلندمدتشان (مانند پرداخت مالیات و پس‌انداز برای دوران بازنشستگی) را در یاد نگهدارند. «به نظر می‌رسد افراد ناراحت بیشتر بدنبال لذت در همان زمان و مکان هستند.»
حتی هنگامی که استرس دارید،‌ تمرکز کردن روی دستاوردهای آینده می‌تواند به شما کمک کند در مقابل خرید‌های احساسی که فقط رضایت لحظه‌ای بدنبال دارند مقاومت کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم یادداشتی مانند «‌فردا یک روز تازه است، هوشمندانه خرید خوب کن!»

۶

خرید درست هنگام ناراحتیآنقدر وانمود کنید تا بتوانید
«تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی شما قصد دارید طور خاصی رفتار کنید، در صورتی که خودتان را متقاعد کنید که این صفت را همین الان هم دارید احتمال موفقیتتان بیشتر خواهد بود.» اکثر وقت‌ها رویکرد افراد به اینگونه خریدها به این صورت است که خود را مجبور به انجام آنها می‌بینند («من باید این کار را انجام دهم»، «من نباید آن کار را انجام دهم»). اگر به جای «من باید این کار را بکنم» به خود بگویید «من فقط آنچه را که در لیست خریدم قرار دارد را می‌خرم» و «حتی وقتی تحریک به ولخرجی می‌شوم، در مقابل این احساس مقاومت می‌کنم» احتمال اینکه موفق شوید خیلی بیشتر است.

۷

خرید درست هنگام ناراحتیدر مورد حراج‌ها حواستان را جمع کنید
کاهش قیمت‌ها و تخفیف‌های ارائه شده در برنامه‌های فروش ویژه روی شما تأثیر می‌گذارند و احساس فوریت و ضرورت در شما ایجاد می‌کنند. غلبه بر ترس اینکه ممکن است چیزی در یک حراجی از کفتان برود (حتی وقتی نیازی به آن چیز ندارید) در زمان‌هایی که در وضع روحی مناسبی نیستید سخت‌تر است. برای حصول اطمینان از اینکه واقعاً دارید سود می‌کنید، همیشه لیستی از اقلام مورد نیازتان داشته باشید تا در حراجی ها فقط آنها را خریدری کنید و یک خرید خوب داشته باشید.

۸

خرید درست هنگام ناراحتییک عادت قبل از یک خرید خوب داشته باشید
اگر دارید بیش از اندازه برای درمان‌های مربوط به استرس خرج می‌کنید، وقت آن رسیده‌است که راه‌های دیگری نیز برای کنار آمدن با استرس بیابید. درد و دل کردن با یک دوست، گوش دادن به موسیقی،‌ قدم زدن، نقاشی کشیدن، مرتب کردن کشوی میزتان، فکر کردن به چیزی که شما را خوشحال می‌کند، یا هر چیز دیگری که در مورد شما جواب می‌دهد. چیزی که به شما حس آرامش، نظم یا خوشحالی می‌دهد بیابید تا بوسیله‌ی آن حال و هوای خود را در جهت بهتر شدن عوض کنید، سپس به خریدتان بپردازید.

اشتراک گذاری در:
کلمات کلیدی :

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz