چگونه وفاداری مشتریان را جلب کنیم

اداره کردن یک کسب و کار بسیار دشوار است. با این حال مهم ترین کاری که باید انجام دهید جلب وفاداری مشتریان است. بدون وفاداری در مشتری شما فروش خوبی نخواهید داشت. از آنجا که اغلب کسب و کارها بر پایه ی جلب مشتری اداره می شود، نه تنها باید به فکر جلب مشتری بلکه وادار کردن آنها به بازگشت نیز باشید.

۱

خود را به عنوان کسب و کاری کوچک در ذهن همه جا بیاندازید. اغلب مردم حس می کنند که کسب و کارهای کوچک خدمات بهتری ارائه می دهند زیرا مشتری و تجارت را بهتر می شناسند. نیازهای مشتری ها را از قبل حدس بزنید و با همکاران خود سعی در رفع هر چه بیشتر نیازهای آنان داشته باشید.

۲

تجربه ی راحتی برای انها فراهم کنید. هر چه مشتری در کنار شما احساس راحتی بیشتری داشته باشد، به احتمال بیشتری برای کسب دوباره ی این تجربه بازخواهد گشت. سعی کنید فضای خود را مانند خانه صمیمی و راحت دکور کنید. اگر فضا به شما اجازه می دهد، مبلی راحت و نرم برای نشستن مشتری قرار دهید. برخی المان های خانگی مانند تلویزیون و لوازم پذیرایی را نزدیک مبل بچینید. در گرمایش و سرمایش محیط دقت کنید. می توانید فضای خود را با استفاده از خرده ریزهای مادربزرگ و لوازم داخل انباری به سبک قدیمی تزئین کنید. این کار حس راحتی و سنتی بیشتری به مشتری می دهد.

۳

به مشتری توجه کنید. هر چقدر هم که سرتان شلوغ باشد، به مشتری پاسخ مناسب دهید. سعی کنید ان ها را بشناسید یا به یاد بیاورید و به نام صدا بزنید و حال او را بپرسید.

۴

جزئیات مربوط به هر مشتری را به خاطر بسپارید. سعی کنید جزئیات سلیقه، خریدهای قبلی و اتفاقات روزمره ی مشتری را به خاطر بسپارید و در این مورد با او صحبت کنید. مثلا به او بگویید که از اجناس مورد علاقه ی وی موجودی دارید یا از اوضاع وی بعد از یک بیماری یا نقل مکان جویا شوید.

۵

به صحبت های مشتری گوش دهید. همان قدر که به شکایات و انتقادات مشتری توجه می کنید سعی کنید به تحسین و تشویق های آنها نیز توجه کنید. اگر از فروش فلان محصول راضی هستند به فروش آن ادامه دهید. بدین صورت رضایت آنها را بیشتر جلب خواهید کرد و به احتمال کمتری به دنبال آن جنس در سایر مغازه ها خواهند گشت.

۶

به مشتری بگویید که به یاد او هستید. هر چند شما دائما در فکر مشتری هستید، اما او دائما به شما فکر نمی کند. سعی کنید هر از گاهی اخباری از فروشگاه خود به ایمیل آنها یا وب سایت خود بفرستید و از وجود حراجی یا فروش محصولات جدید خبر دهید. در عین حال، با برخی از مهم ترین مشتریان خود تماس بگیرید و به آنها اطلاع دهید که پیرو درخواست آنها محصول مورد نظر آنها را به معرض فروش گذاشته اید.

۷

شماره ی مشتریان خود را داشته باشید و در روزهای تولد آنان یا عید به آنها پیام تبریک شخصی بزنید. ذکر نام انها را در ابتدای پیام فراموش نکنید. در غیر این صورت ممکن است فکر کنند، این پیام به صورت اتوماتیک و بدون در نظر گرفتن شخص خاصی ارسال شده است.

۸

پیگیری کنید. پس از فروش جنس، از رسیدن آن به دست مشتری یا رضایت وی از محصول پرس و جو کنید. بدین صورت او می فهمد که نظر و رضایت وی برای شما حائز اهمیت است و شما برای جلب رضایت وی تلاش می کنید.

۹

قابل اعتماد باشید. در زمینه ی فروش سعی کنید خود را از همه نظر انسان متعهدی نشان دهید. نسبت به تاریخ ارسال اجناس و رسیدن به موقع آن به دست مشتری، ارائه ی قیمت منصفانه و درست، ارائه ی اطلاعات دقیق و قابل اعتماد در مورد محصول به مشتری و راستگویی در حین فروش اعتماد مشتری را به خود جلب کنید. حتی اگر معایب جنسی را بگویید و مشتری آن را از شما نخرد، باز هم انصاف گرایی و راست گویی شما باعث بازگشت مشتری برای اجناس بهتر خواهد شد.

۱۰

به حرف های خود پایبند باشید. اگر وعده ای به مشتری داده اید، یا در مورد قیمت با وی صحبت کرده اید یا مقداری به وی تخفیف داده اید، در هر صورت به وعده ی خود عمل کنید و در هیچ صورتی خلف وعده نکنید. به سیاست های فروش خود پایبند باشید و آنها را دائما تغییر ندهید.

۱۱

انعطاف پذیر باشید. اگر مشتری از شما درخواست تخفیف کرد، در صورتی که برایتان مقدور است از انجام این امر پرهیز نکنید. هر چند ممکن است سود امروز شما کمتر از حد انتظار شود، اما با این کار رابطه ی طولانی مدتی را شکل می دهید که منفعت بزرگ تری در پی دارد.

۱۲

به بهترین مشتریان خود هدیه دهید. هدیه دادن باعث جلب وفاداری و علاقه ی مشتری می شود. در عین حال، هر از گاهی برای کل فروش خود نیز اشانتیون در نظر بگیرید و در ایام اوج فروش به هر مشتری یک یادگاری با نام فروشگاه خود هدیه دهید. مشتری هایی که چیزی هر چند ارزان را از شما هدیه گرفته باشند، بعدا به جبران محبت شما حتما سری به فروشگاه شما خواهند زد.

اشتراک گذاری در:
کلمات کلیدی :

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz