چگونه بعد از یک دوره افسردگی دوباره شاد شویم

افسردگی ممکن است که برای هرکسی اتفاق بیفتد و عوامل متعددی در ایجاد آن تأثیرگذار است. به عنوان مثال بیماری، مرگ، دعوا و یا کشمکش با اشخاص دیگر و یا یک ضربه ی روحی بزرگ ممکن است موجب شوند فردی که تا به حال غمگین دیده نشده، دچار افسردگی شود. یاد گرفتن این مهارت که چگونه در یک دوره ی افسردگی دوباره شادی را در درونمان پیدا کنیم، کمی چالش برانگیز است، اما می توانید با کمک و حمایت دیگران، احساساتتان را تحت کنترل خودتان در بیاورید و کاری کنید که احساس شادی بر افسردگی غلبه کند.

۱

چگونه بعد از یک دوره افسردگی دوباره شاد شویم
همه ی جنبه های مثبت زندگی تان را بنویسید. (یا خودتان و یا با کمک خانواده)
به افراد شادی که در زندگی تان نقش دارند، تعطیلاتی که از آن لذت برده اید، دوستانی که اوقات خوشی را با آنها سپری کرده اید، خانواده، فرزندان تان و یا حیوان خانگی تان فکر کنید. لیستی از ویژگی هایی که در وجودتان هست و آنها را دوست دارید تهیه کنید. ویژگی های مثبت جسمی، عاطفی، معنوی که احساس می کنید در شما قوی هستند و یا دوست دارید این ویژگی ها را در خود برجسته تر کنید، بنویسید.

۲

هر روز با خودتان خلوت کنید و موقعیت فعلی زندگی تان را ارزیابی کنید.
برای این کار هر روز ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان در صبح یا ظهر یا بعد از ظهر در نظر بگیرید و در این مدت به موقعیت های خوب و افرادی که در زندگی تان نقش دارند فکر کنید. لیستی که از افراد خوب و وقایع مثبت زندگی تان تهیه کرده اید، برای خودتان بلند بخوانید تا کلمات آن را بشنوید. این نکته ی مهمی است که حتماً خودتان آن را بخوانید تا با شنیدن کلماتش باور کنید که همه ی آنها حقیقت دارند.

 

۳

جلوی آینه بنشینید.
صفات مثبتی که در مورد خودتان نوشته اید را مرور کنید و برای خودتان بخوانید. همزمان که دارید ویژگی های مثبت تان را تکرار می کنید، به چشمانتان در آینه نگاه کنید و خودتان را در آنها ببینید. اشاره کردن به ویژگی های مثبتی که در وجودتان حس می کنید، مخصوصاً زمانی که ناراحت و یا افسرده هستید، به تقویت روحیه و اعتماد به نفستان کمک زیادی می کند. به گفته ی روان شناسان، اعتماد به نفس پایین با افسردگی و اضطراب ارتباط دارد. شنیدن ویژگی های مثبت درونتان و البته باور کردن آنها، علایم افسردگی را در شما کاهش می دهد.

۴

چگونه بعد از یک دوره افسردگی دوباره شاد شویم
اگر علائم افسردگی در خودتان می بینید، سعی کنید در جمع یا گروهی باشید که شما را حمایت کنند و کنارتان باشند.
سعی کنید در اطرافتان همه چیز مثبت باشد. با افرادی که آنها هم دچار افسردگی هستند صحبت کنید. شنیدن داستان زندگی افراد دیگر می تواند تأثیر زیادی بر زندگی شما داشته باشد. خانواده و دوستانتان می توانند به شما روحیه بدهند و کمکتان کنند تا بهبود پیدا کنید.

۵

میان وعده ی سبک بخورید.
یک میان وعده با چربی کم، پروتئین کم و کربوهیدرات زیاد باعث می شود تریپتوفان وارد مغزتان شود و همین می تواند حال و هوایتان را عوض کند. تریپتوفان به سروتونین تبدیل می شود و سروتونین احساس شادی را در مغز افزایش می دهد. کمی نان سبوس دار با مربای توت فرنگی، موز یا مغز آجیل می تواند مناسب باشد و به بهتر شدن شما کمک کند.

اشتراک گذاری در:
کلمات کلیدی :

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz