چگونه با اضطراب جدایی کودک برخورد کنیم

اغلب کودکان دچار اضطراب جدایی از والدین هستند. این امر از مراحل طبیعی در رشد کودک نوپا است. در واقع هر کودک سالمی باید این مرحله را تجربه کند و رهایی از آن را بیاموزد. با این حال نحوه ی برخورد شما با این مشکل بسیار مهم است.

۱

سعی کنید مشکل را از منظر کودک ببینید. در حدود سن ۳ تا ۴ سالگی انها از خود آگاهی بیشتری می یابند و شما را منبع قدرت و رفع نیازهای خود می دانند. در واقع شما منبع همه ی چیزهای خوب از عشق، غذا، اطمینان بخشی گرفته تا امنیت، اقتدار و گرما هستید. بنابراین آنها رفتن شما را به عنوان رفتن تمام چیزهای خوب میبینند. بنابراین چیزی که برای شما اصلا مسئله ی مهمی نیست برای آنها بسیار استرس زا است.

۲

همه چیز را برای آنها توضیح دهید. قبل از رفتن یا آمدن پرستار، به زبان واضح و صریح تمام اتفاقات را برای آنها شرح دهید. چندین بار آن را تکرار کنید تا متوجه شود که قرار است چه چیزی در این مدت پیش بیاید. از جملات منفی استفاده نکنید. نگویید «من تو رو هیچ وقت ترک نمی کنم.»، در عوض بگویید «خیلی زود برمیگردم».

۳

با پرستار تعامل کنید. اگر کودک ببیند که شما با پرستارش رابطه ی خوبی دارید و به او اطمینان دارید این جدایی راحت تر می شود. بعد از رسیدن پرستار چند دقیقه ای را در آرامش به بازی با اسباب بازی های او و شادی صرف کنید. همه چیز را ناگهانی قطع نکنید. بلکه مرحله به مرحله آن را به پرستار تحویل دهید.

۴

نقش حامی داشته باشید و آرام باشید. در طول مدت جدایی، آرام باشید و از احساسات او پشتیبانی کنید. چندین بار تکرار کنید که بازمی گردید و همیشه کنارش می مانید. آرامش خود را حفظ کنید و لبخند بزنید.

۵

اوضاع را تبدیل به درامی غمبار نکنید. شاید همه ی مراحل را خوب انجام داده اید. کاملا آرام و حامی بوده اید و به او محبت کرده اید. اما کودک همچنان بر عدم جدایی اصرار می کند. قاطع و آرام باشید. جدایی را طولانی نکنید، حتی اگر کودک در حال جیغ زدن و اشک ریختن است و اصرار می کند که با شما بیاید. از پرستار بخواهید که او را در آغوش بگیرد. بهتر است همیشه نگران بچه ها باشید. ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بعد تماس بگیرید و از حال او باخبر شوید. به احتمال زیاد با اوضاع کنار آمده و در حال بازی است.

۶

اگر قرار است مدتی طولانی از وی دور باشید، با وی تماس تلفنی یا تصویری برقرار کنید و به او اطمینان بدهید که باز می گردید. موضوعات مورد بحث را تنوع ببخشید. از نحوه ی گذراندن روز گرفته تا بازی های جدید یا غذایی که خورده صحبت کنید تا فکر وی را از اضطراب جدایی دور کنید.

۷

برای کل روز آنها برنامه ریزی کنید. برای چند ساعتی که نیستید انواع بازی ها، لوازم نقاشی، دی وی دی های سرگرم کننده و هر چیزی که سر او را گرم می کند آماده کنید. این کارها حواس وی را از فقدان شما پرت می کند.

۸

وقتی بازگشتید با روی باز از آنها استقبال کنید، آنها را در آغوش بگیرید و تا می توانید بوس کنید. سپس زمانی کافی را در کنار آنها و برای آنها صرف کنید. همه ی این کارها، همراه با تکرار، به آنها می فهماند که شما همیشه باز می گردید و همیشه در کنار آنها هستید و بدین ترتیب کم کم بر اضطراب جدایی غلبه می کنند.

اشتراک گذاری در:
کلمات کلیدی :

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz