چگونه از غش کردن جلوگیری کنیم

غش کردن تجربه ای ترسناک است که اغلب نتیجه ی گردش خون ضعیف به مغز است که در پی آن دچار کاهش هوشیاری و غش می شوید. با این حال در زمان بروز این حالت می توانید با انجام اقداماتی از بروز آسیب بیشتر جلوگیری کنید. نشانه های اولیه را در نظر بگیرید و از اطرافیان یا در و دیوار کمک بگیرید. برای جزئیات بیشتر با این چگونه همراه باشید.

۱

از بروز سرگیجه هوشیار باشید. ممکن است قبل از بروز غش کمی احساس ضعف یا سرگیجه کنید. این علامتی مهم از اختلال در سیستم گردش خون است. به محض اینکه احساس سرگیجه کردید، گوشه ی دیوار یبنشینید یا روی زمین دراز بکشید. این کار از احتمال آسیب به سر و ضربه ی مغزی در صورت غش جلوگیری می کند.

۲

در مورد تغییر در بینایی و شنوایی خود هوشیار باشید. حواس شما درست قبل از غش تحت تاثیر قرار می گیرد. قبل از غش احساس تاری در دید یا ورود به یک تونل تاریک را می کنید. در گوش خود صدای وز وز و زنگ می شنوید. سایر علائم عمده شامل چهره ی رنگ پریده، بی حسی در صورت و اندام بیرونی، احساس اضطراب شدید، یا تهوع ناگهانی می شود.

۳

بلافاصله بنشینید یا دراز بکشید. در صورت تجربه ی علائم مربوط به غش، هدف کم کردن ارتفاع از زمین تا حد ممکن است. بسیاری از مردم از غش کردن آسیب نمی بینند، بلکه این آسیب های ثانویه در اثر برخورد با زمین است که باعث بروز مشکل می شود. بهتر است به پشت دراز بکشید در غیر این صورت کنار دیوار بنشینید. در هنگام دراز کشیدن سر همسطح با بدن قرار میگیرد و گردش خون بهبود می یابد. اگر باردار هستید به دنده ی چپ بخوابید تا فشار از روی قلب برداشته شود.

۴

خودتان را از فضای شلوغ دور کنید. اگر در منطقه ی شلوغی هستید، سعی کنید بنشینید و به هیچ چیز فکر نکنید. دور شدن از جمعیت درجه حرارت شما را کاهش می دهد و تنفس راحت تر انجام می گیرد. در صورتی که در پله ها قرار دارید. بلافاصله در هر جایی که هستید بنشینید. پله ها از خطرناک ترین محل ها برای از حال رفتن هستند.

۵

از کسی کمک بخواهید. اگر نمی توانید حرف بزنید دستتان را در هوا تکان بدهید. اگر کسی به کمکتان آمد از او بخواهید لباس های شما را کم کند. به خصوص لباس هایی که یقه ی تنگ دارند را دربیاورید. ماساژ دادن پشت و شانه ها نیز به گردش بهتر خون کمک می کند.

۶

نفس عمیق بکشید. ریه های خود را پر کنید. از طریق بینی نفس بکشید و از دهان خارج کنید. این کار به گردش بهتر خون و افزایش اکسیژن خون کمک می کند و احتمال غش را کم می کند. نوشیدن مایعات نیز به رفع مشکل کمک می کند. گاهی بروز حالت غش به دلیل کم آبی است. هیچ مایعی به جز آب ننوشید. سایر مایعات به خصوص چایی و الکل بدن شما را بیشتر خشک می کنند و باعث بدتر شدن مشکل می شوند. بعد از نوشیدن آب چند دقیقه به تمرین تنفس ادامه دهید و در صورتی که علائم غش رفع شده اند، بلند شوید.

۷

بقیه ی روز مراقب خود باشید.. بعد از بروز حالت غش بدنتان به استراحت نیاز دارد. اگر می توانید کارهای خود را برای بقیه ی روز تعطیل کنید. در غیر این صورت در تمام روز آهسته حرکت کنید. تا ۲۴ ساعت از فعالیت شدید بدنی مانند ورزش خودداری کنید و تمام فعالیت های استرس زا را به روز دیگری موکول کنید. زمانی که به خانه رسیدید، دوش آب گرم بگیرید و جلو تلویزیون دراز بکشید. در صورتی که به حمام می روید، حتما کسی را در جریان بگذارید. در صورت تکرار حالت غش حتما با پزشک مشورت کنید.

اشتراک گذاری در:

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz