منابع نمک در رژیم غذایی ما

سدیم یک ماده مغذی ضروری است، اما بیش از حد آن  مضر است . برخی از مواد خوراکی دارای  نمک های پنهان هستند. سدیم با   فشار خون بالا،  بیماری های قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد. دوز توصیه شده روزانه حدود ۲۳۰۰ میلی گرم در روز است. مراقب  برچسب های مانند “کم چرب” و یا “کم کالری”  باشید چون اینگونه مواد دارای سدیم  اضافی هستند .

نمک در تولید و حفظ و مراقبت بسیاری از پنیرها و محصولات پنیری مورد استفاده قرار می گیرد اما ما هنوز آنها را به عنوان منبع نمک نمی شناسیم. پنیرهای چرب ، تند و بامزه نظیر پنیر آبی ، گورگونزولا (نوعی پنیر چرب) و دوگفورت از نمکی ترین آنها هستند همه آنها بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم سدیم به ازای هر وعده نمک دارند

 

1

انواع سس ها

بسیاری از مردم شگفت زده می شوند که بسیاری از سس سالادها ، سس کچاب ، خردل و… که با لذت آن را می خورند دارای مقادیر بالایی سدیم هستند.
;سس سویا برای مثال ، دارای ۱هزار و ۱۶۰ میلی گرم سدیم در هر قاشق غذاخوری دارد در حالیکه آبگوشت جوجه در حدود ۱هزار و ۱۰۰ میلی گرم به ازای هر بسته دارد.در حالیکه آب جوجه و سس سویا مزه هر دو شور است این در مورد دیگر غذاها صدق نمی کند.ممکن است قوه چشایی شما طعم شوری را علیرغم مقادیر زیادی از سدیم حس نکند. برخی مثال های دیگر

  1. سس سالاد ایتالیایی به ازای ۲ قاشق غذاخوری ۴۳۰ میلی گرم سدیم دارد
  2. سس اسپاگتی به ازای نصف فنجان ۸۵۰ میلی گرم سدیم دارد
  3. سس پاستو آلفردو به ازای نصف فنجان ۱۰۸۰ میلی گرم سدیم دارد
  4. طعم ترشی :به ازای هر ۱ قاشق غذاخوری ۲۴۰ میلی گرم سدیم دارد
  5. گوجه فرنگی های خشک شده در آفتاب ۱۰۵۰ میلی گرم به ازای هر فنجان سدیم دارد
  6. 2
پنیر و دیگر محصولات لبنی
نمک در تولید و حفظ و مراقبت بسیاری از پنیرها و محصولات پنیری مورد استفاده قرار می گیرد اما ما هنوز آنها را به عنوان منبع نمک نمی شناسیم. پنیرهای چرب ، تند و بامزه نظیر پنیر آبی ، گورگونزولا (نوعی پنیر چرب) و دوگفورت از نمکی ترین آنها هستند همه آنها بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم سدیم به ازای هر وعده نمک دارند. پنیر چدار نیز اغلب بیش از ۵۰۰ میلی گرم سدیم در هر وعده سرو شده دارند. پارمیزان ، رومانو ، فتا ، و بسیاری از پنیرهای دیگر نیز که در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند نیز مقادیر بالایی نمک دارند.
خود شیر در هر فنجان نیمه ۱۲۰ میلی گرم سدیم دارد. اگر سرشیر یا شیر شکلاتی را به جای شیر انتخاب کنید میزان سدیم آن به ۱۵۰ میلی گرم می رسد.و یک نیمه فنجان از پنیر کم چرب دوبرابر از چیپس های سیب زمینی یعنی در حدود ۳۶۰ میلی گرم سدیم دارد.
883d78d3b7dd9521_minestrone-soup
سوپ های آماده ، خورش ها و سبزیجات آماده
کمپانی سوپ کمپل اخیرا در سوپ های آماده ای که تولید و بسته بندی میکند مقداری از نمک و سدیمی را که کاهش داده بود به میزان اولیه خود بازگرداند. دلیل آن چیست؟مشتریان محصولات را خریداری نمی کردند چرا که مزه خوبی نداشت. از آن حیث مشکل همچنان به قوه خود باقیست.طعم های سوپ های بسته بندی شده از جوجه های در خانه آماده شده تا گوجه فرنگی ساده ، ۷۰۰ تا ۱هزار و ۳۰۰ میلی گرم سدیم در خود دارند. سوپ پیاز فرانسوی نیز یکی از بدترین آنهاست ، با ۱هزار و ۳۰۰ میلی گرم در هر وعده یکی از سدیم دار ترین آنهاست. گوشت گوساله بسته بندی شده و فلفل هر دو هزار تا هزار;و دویست میلی گرم به ازای هر وعده سدیم دارند و سوپ سبزیجات نظیر سوپ غلیظ سبزی ولوبیا وماکارونی و نخود و لپه شامل ۸۰۰ تا ۱هزار میلی گرم به ازای هر وعده سدیم دارند. همچنین مهم است که بدانیم که وعده ای که اغلب نیمی از فنجان را شامل می شود کمتر از آنچه که مردم مصرف میکنند سدیم دارند..
1_6
یکی از آخرین سورپرایزها سبزیجات بسته بندی شده هستند. یک بسته از لوبیا شامل ۴۴۰ میلی گرم سدیم است و کوجه فرنگی بسته بندی شده با ادولیه (نوع ایتالیایی برای مثال) می تواند شامل ۶۰۰ میلی گرم به ازای هر نیمه فنجان باشد.
غلات صبحانه غلات صبحانه خریداری شده از فروشگاه در مقدار نمک بسیار زیاد هستند پس با دقت برچسب روی آن را بخوانید برخی از برندهای مشهور مقدار سدیم موجود در آنها به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم به ازای هر فنجان مصرف می رسد در حالیکه برخی از افراد مقدار دوبرابر آن را در صبحانه استفاده می کنند. و مراقب باشید که برچسب سلامت روی آن خورده باشد. برخی از آنهایی که مقدار سدیم آنها بالاست آنهایی هستند که ما فکر می کنیم سالم ترین هستند نظیر سبوس کشمش. کلاگ کشمش سبوس در حدود ۳۴۰ میلی گرم سدیم به ازای هر فنجان دارد. میان وعده های فوری نیز در حدود ۳۵۰ میلی گرم سدیم دارند بستگی به طعم آنها دارد
1_5
نان های پخته شده و نان های مخلوط
دونات ها (نان شیرینی های حلقه ای ) ممکن است مزه شور نداشته باشند اما یک شیرینی حلقه ای می تواند ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی گرم سدیم داشته باشد بستگی به طعم و سایز آن دارد در حالیکه یک قطعه از نان پیتای پخته شده از گندم سفید ۳۴۰ میلی گرم سدیم دارد.
نان هایی که با آرد سفید پخته می شوند لزوما بدتر از آنهایی نیستند که با گندم کامل پخته می شوند.یک برش از نان پخته شده با گندم کامل ۱۳۲ میلی گرم سدیم در بر دارد در حالیکه یک ساندویچ چیزی در حدود دو برابر آن را دارد.
نان های پخته شده شیرین با نمک پنهان پخته می شود.یک دونات شامل ۳۰۰ میلی گردم سدیم است و یک مافین بلوبری نزدیک ۲۵۰ میلی گرم دارد. اما سورپرایز بزرگتر نان های مخلوط پخت هستند:یک جعبه از نان پخته شده از آرد ذرت شامل ۱ هزار و ۸۶۰ میلی گرم سدیم است یعنی هر ۳ قاشق غذاخوری از آن ۴۴۰ میلی گرم سدیم دارد. یک مافین آرد ذرت از ۴۰۰ میلی گرم سدیم تشکیل شده است. یک برش از کیک زرد مخلوط ۲۲۰ میلی گرم سدیم دارد.
اشتراک گذاری در:
کلمات کلیدی :

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz