مصرف کلسیم چرا و چگونه

کلسیم بیشترین ماده ی معدنی در بدن انسان است. حدود ۹۹ درصد کلسیم در استخوان ها و دندان ها و فقط یک درصد آن در خون و بافت نرم بدن موجود است. وجود کلسیم برای بدن بسیار ضروری است؛ چرا که در صورت ناکافی بودن مصرف آن، کلسیم از استخوان ها برداشته می شود تا سطح کلسیم خون در حد طبیعی باقی بماند. در این چگونه در مورد میزان استفاده از کلسیم توضیحاتی دادیم

۱

کلسیم در انبساط و انقباض عروق خونی، انتقال پیام عصبی، انقباض عضلانی و ترشح هورمونهایی نظیر انسولین نقش مهمی ایفا می کند.
میزان پایین کلسیم خون می تواند به علت عملکرد غیر طبیعی غدد پاراتیروئید و یا کمبود آن در غذا، نارسایی مزمن کلیه، کمبود منیزیوم و ویتامین د باشد. اگر جذب کلسیم ناکافی باشد تخریب استخوانها و پوکی استخوان تسریع می شود.

۲

‎کلسیم در لبنیات (شیر، ماست، پنیر و…)، ماهی های نرم استخوان مانند ماهی آزاد، ساردین و کیلکا، سبزی های تازه و تیره برگ، خشکبار، حبوبات و سویا به میزان خوبی وجود دارد.

۳

میزان کلسیم مورد نیاز بدن هر فرد در روز، بسته به سن به شرح زیر است:
نوزادان از ۰ تا ۶ ماه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم
نوزادان از ۷ تا ۱۲ ماه ۴۰۰ میلی گرم
کودکان از ۱ تا ۳ سال ۵۰۰ میلی گرم
کودکان از ۴ تا ۶ سال ۶۰۰ میلی گرم
کودکان از ۷ تا ۹ سال ۷۰۰ میلی گرم
نوجوانان از ۱۰ تا ۱۸ سال ۱۳۰۰ میلی گرم
بزگسالان از ۱۹ تا ۵۱ سال ۱۰۰۰ میلی گرم
بزگسالان از ۵۱ سال به بالا ۱۳۰۰ میلی گرم
در دوران بارداری ۱۲۰۰ میلی گرم

۴

اگر سن شما بین ۱۰ تا ۲۰ سال است، باید استخوان تان را سرشار از کلسیم کنید. در استخوان ها ابتدا داربست هایی از پروتئین به طور میکروسکوپی ساخته می شود و این داربست ها به وسیله ی کلسیم پر می شود و به این ترتیب استخوان های متراکم ساخته می شوند. در این دوره ی سنی، شما روزانه حداقل به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارید. نوشیدن ۳ لیوان شیر در روز، استفاده از ماست، پنیر و سبزی هایی با برگ تیره به دریافت کلسیم کمک می کند. بنابراین از نوشیدن نوشابه های دیگر خودداری کنید.

۵

اگر سن شما بین ۲۰ تا ۳۵ سال است باید بدانید که در این سنین استخوانها به راحتی ساخته نمی شوند ولی استخوانها در همین سنین به حداکثر قدرت خود می رسند. ورزش و دریافت کلسیم در این سالها بسیار مهم است. در این سالها شما روزانه نیاز به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دارید.

۶

‎ اگر بین ۳۵ تا ۵۰ سال سن دارید ممکن است روند کاهش تراکم استخوانهایتان آغاز شده باشد. در این دوره ی سنی دریافت روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم و انجام ورزش برای حفظ استحکام استخوان ضروری است.
اغلب زنان در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی یائسه می شوند. اگر قبل از ۴۵ سالگی یائسه شده اید باید به پزشک مراجعه کنید.

۷

اگر سن شما بالای ۵۰ سال است سالانه حدود ۱ تا ۶ درصد از تراکم استخوانتان از دست می رود. برای اینکه بدانید دچار پوکی استخوان شده اید یا خیر و آیا نیاز به دارو دارید یا خیر باید به پزشک مراجعه کنید.
دریافت روزانه حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم، قرار گرفتن در معرض آفتاب و پیاده روی به مدت حداقل ۲۰ دقیقه در روز و ۳ بار در هفته برای کمک به حفظ تراکم استخوانها ضروری است.

اشتراک گذاری در:
کلمات کلیدی :

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz