مشخصات و تصاویر هیوندای ایونیک

هیوندای ایونیک، نسخه کره‌ای پریوس هیبریدی و شاید بهترین رقیب آن محسوب می‌شود. این خودرو از اساس به‌عنوان یک خودروی هیبریدی طراحی شده و درواقع با بسیاری از خودروهای هیبریدی که تغییر مدل‌های بنزینی متداول کارخانه می‌باشند نظیر سوناتای هیبریدی متفاوت است.

 

این خودرو نخستین خودرو از سه‌گانه هیوندای ایونیک است که طی سال ۲۰۱۶ روانه بازار می‌شوند و دو مدل دیگر آن نیز پلاگین هیبریدی (با قابلیت شارژ باتری‌ها از طریق شارژر) و نسخه تمام الکتریکی خواهند بود.
مدل هیبریدی ایونیک، غیر قابل شارژ است و در آن باتری‌های لیتیوم-یون پلیمر تنها با انرژی خود پیشرانه شارژ شده و در مواقع لزوم این انرژی را به موتور الکتریکی با مغناطیس دائمی منتقل می‌کنند. این موتور الکتریکی، ۴۳٫۵ اسب بخار قدرت و ۱۶۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که از همان لحظه نخست و دور صفر موتور قادر به ارسال تمام گشتاور به چرخ‌ها است.

hyundai-ioniq-fresh-pics-vid-6-516x369

بخش بنزینی پیشرانه را یک موتور ۱٫۶ لیتری جدید GDI با چرخه اتکینسون از سری Kappa تشکیل می‌دهد که به گفته هیوندای، با راندمان حرارتی ۴۰ درصدی، پربازده‌ترین موتور جهان می‌باشد و منحصراً برای همین خودرو توسعه یافته است. در این موتور سیستم خنک‌کننده بلوک و سرسیلندر موتور تغییر یافته و تزریق مستقیم سوخت با فشار ۲۹۰۰psi از طریق انژکتور ۶ سوراخ صورت می‌گیرد. قدرت خروجی این موتور ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور آن ۱۴۶ نیوتن متر است. یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه، وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.

برای صرفه‌جویی در وزن این خودرو، هیوندای از فولاد با مقاومت بالا برای ۵۳ درصد از اجزای خودرو نظیر سازه و شاسی و آلومینیوم برای قسمت‌های غیر سازه‌ای استفاده کرده است. به طور مثال درب کاپوت و صندوق عقب از جنس آلومینیوم می‌باشند.

Hyundai-IONIQ-teaser-04-516x344

باتری‌ها نیز در زیر صندلی‌های عقب جای گرفته‌اند تا فضای اتاق را اشغال نکنند. اما در مورد نسخه‌های پلاگین و تمام الکتریکی که احتمالاً از باتری‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند، هنوز جاگذاری مشخص نیست. هرچند هنوز از مهم‌ترین ویژگی مورد انتظار یک خودروی هیبریدی یعنی مصرف سوخت، خبری رسمی منتشر نشده اما گواهی دریافتی از EPA نشان از مصرف ۴٫۴۴ لیتری این خودرو دارد.

هیوندای اخیراً عکس‌های جدیدی به همراه اطلاعات تکمیلی از ایونیک هیبریدی منتشر کرده است.

 

 

هیوندای، ایونیک را یک “شکننده کلیشه خودروهای هیبریدی” معرفی کرده است چون این خودرو در مدل‌های تماماً الکتریکی، هیبرید پلاگین و مدل هیبریدی خالص عرضه می‌شود. خودروی هیبریدی با این میزان تنوع برای اولین بار است که در بازار ورود پیدا می‌کند.

jeep-cherokee-overland-03-1-516x340

نسخه هیبریدی هیوندای ایونیک از یک موتور ۱٫۶ لیتری بنزینی چهار سیلندر GDI که ۱۰۳ اسب بخار توان دارد استفاده می‌کند و در کنار این موتور احتراق داخلی یک موتور الکتریکی ۴۳٫۵ اسب بخاری نیز حاضر است. این موتور الکتریکی به‌وسیله باتری‌های لیتیوم پلیمری تغذیه می‌شود. مجموع توان خروجی قابل استفاده در حالت ترکیبی ۱۴۱ اسب بخار برآورد می‌شود که این جریان توان به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دو کلاچه منتقل می‌شود.

خودروساز کره‌ای تصریح کرده است که موتور الکتریکی مورد استفاده در ایونیک هیبریدی قابلیت استفاده در حالت الکتریکی خالص هم دارد و می‌تواند در این حالت حداکثر تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد. بسته باتری در زیر صندلی عقب جانمایی شده است به‌طوری‌که فضای صندوق عقب و سرنشینان عقب به شکل غیر قابل انتظاری مناسب به نظر می‌رسد.

hyundai-ioniq-fresh-pics-vid-1-516x344

بازدهی آئرودینامیک خودرو به‌وسیله المان‌هایی بر روی بدنه که قابلیت آئرودینامیک فعال و غیرفعال را ایجاد می‌کنند بسیار چشمگیر است. مهندسان تلاش کرده‌اند تا ضریب درگ (Cd ) خودرو را به ۰٫۲۴ برسانند. به‌منظور رسیدن به این عدد فوق‌العاده عالی در قسمت جلوی خودرو از پرده هوایی چرخ (wheel air curtains) استفاده شده است. دیگر المان‌ها از لحاظ آئرودینامیکی بهینه‌سازی شده‌اند مانند اسپویلرها و دیفیوزر عقب، قالب‌های سیل کناری (side sill moldings) و پوشش کف اتومبیل (floor undercover).

hyundai-ioniq-fresh-pics-vid-3-516x344

به‌منظور استفاده از بازدهی حداکثر سوخت سیستم ECO-DAS یا دستیار رانندگی اقتصادی در هیوندای هیبریدی تعبیه شده است که بهترین مسیر رانندگی را با استفاده از سیستم ناوبری ماهواره‌ای و سطح ترافیک جاده‌ای به شما پیشنهاد می‌دهد. این سیستم باعث می‌شود پربازده‌ترین شارژ باتری یا دستیاری موتور الکتریکی با توجه به شرایط پیش‌بینی‌شده جاده برای خودرو ایجاد شود.

Hyundai-IONIQ-hybrid-interior-516x289

قابلیت‌های کمکی هیوندای ایونیک شامل ترمزگیری خودکار اضطراری، هشدار خروج از خط، حفظ خودرو بین دو خط و کروز کنترل تطبیقی است که به مدد سنسورهای راداری نصب شده بر روی خودرو، سرعت و فاصله تا خودروی جلویی ثابت نگه داشته می‌شود بدون اینکه شما دخالتی در ترمزگیری و گاز دادن داشته باشید.

hyundai-ioniq-fresh-pics-vid-4-516x344

از نظر ویژگی‌های سرگرمی، ایونیک هیبریدی از یک نمایشگر ۷ اینچی استفاده می‌کند که تمام اطلاعات دقیق و متنوع مربوط به سیستم هیبریدی خودرو در آن به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین از ارتباط اپل CarPlay و اندروید Auto پشتیبانی می‌کند. بعلاوه هیوندای ایونیک دارای پد شارژر بی‌سیم برای تلفن‌های همراه است.

hyundai-ioniq-fresh-pics-vid-5-516x276  22-1-516x369 11-1-516x370

 

اشتراک گذاری در:
کلمات کلیدی :

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz