علت داغ کردن گیربکس

گیربكس‌های اتومات بر پایه فشار هیدرولیك كار می‌كنند. همچنین در این گیربكس‌ها تمام قطعات گیربكس درون روغن هیدرولیك مخصوص به گیربكس غوطه‌ور هستند مبدل گشتاور یا همان تورك كنورتور كه حكم یك كلاچ را در گیربكس‌های اتومات بازی می‌كند، در اثر چرخش و اصطكاك دائم با روغن سبب ایجاد گرما و بالارفتن حرارت روغن گیربكس می‌شود نه تنها تورك كنورتور (مبدل گشتاور )، بلكه تمام قطعات گیربكس به دلیل كار در شرایط گوناگون اصطكاك ایجاد می‌كنند. این اصطكاك سبب بالارفتن حرارت گیربكس می‌شود.

بالارفتن حرارت گیربكس و روغن موجود در آن در مراحل اولیه مشكلی ایجاد نمی‌كند اما پس از چند ساعت كه گیربكس به كار خود ادامه می‌دهد، دما روغن  تا حد قابل توجه افزایش می‌یابد. این گرمای زیاد  باعث فشارآمدن بر سوپاپ‌های كنترل فشار می‌شود. در مجموع افزایش دما باعث ایجاد اختلال در كار گیربكس می‌شود. حال برای خنك‌كردن چه باید كرد؟ باید روغن گیربكس را خنك كرد. دلیلش هم این است كه روغن با تمام اجزای گیربكس در تماس استاما برای خنك‌كردن روغن گیربكس‌ دو سیستم وجود دارد: ۱- خنك‌كردن با آب ۲- خنك‌كردن با هوا.
خنك‌كاری با آب بیشتر در موتورهای بزرگ انجام می‌شود. در این سیستم یك رادیاتور روغن وجود دارد كه در وسط مسیر روغن قرار می‌گیرد.
اما در سیستم خنك‌كاری با هوا، ماجرا كاملاً متفاوت است. در این سیستم روغن مسیر اضافی طی نمی‌كند در این نوع خنك‌كاری است كه پوسته اضافی به مبدل جوش می‌خورد و پره‌هایی كه در آن وجود دارد باعث مكش هوا به داخل مبدل گشتاور می‌شود. وقتی مبدل به گردش درمی‌آید پره‌های پوسته خنك‌كننده هوا را در داخل مبدل گشتاور می‌كشند و پس از جذب حرارت مبدل و روغن در تماس با تورك كانورتور از قسمت تخلیه خارج می‌شوند.
این سیستم توانایی جوابگویی در زیر بارهای شدید را ندارد و برای موتورهای كوچك و كم‌فشار و گیربكس‌های معمولی مناسب است. در مجموع استفاده از سیستم‌های خنك‌كننده روغن بسیاری از معایب گیربكس‌های اتومات را از بین برده و كاركرد آن را نرمال نگه داشته است

اشتراک گذاری در:
کلمات کلیدی :

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz