سیستم کولرو تهویه خودرو

وظیفه  خنك شدن  سرنشین ها به  عهده  سیستم  پیچیده تهویه  مطبوع  اتومبیل  است . در تهویه مطبوع  اتومبیل  هوای ورودی  از بیرون تصفیه  و رطوبت زدایی  می شود. همچنین این  سیستم  وظیفه  دارد تا دمای  فضای داخلی  اتومبیل  را در دمای  مطلوب  شما نگه دارد. بیشتر مردم  گمان  می كنند كه  وظیفه سیستم  تهویه  مطبوع  تنها افزودن  هوای سرد به  فضای  داخل  اتومبیل  است . در واقع چنین  نیست  وظیفه  تهویه  مطبوع  حذف حرارت  مزاحم  و برگرداندن  هوا به  داخل اتومبیل  در شرایط مطلوب  است . تهویه مطبوع  را می توان  به  درستی  فرایند گرفتن حرارت  از چیزیمثل  هوا تعریف  كرد. دراین  سیستم  یك  كمپرسور مــــایع  مبرد موسوم به R-12  كه نام  تجاری  آن  فرئون  است  را به گردش  در می آورد. در واقع  این  كمپرسورR-12 را از یك  تبخیركننده  به  چگالنده  وشیر انبساط جابه جا می كند و دوباره  به تبخیركننده  برمی گرداند. تبخیركننده  درست مقابل  یك  پروانه  كه  هوای  داغ  و مرطوب بیرون  اتومبیل  را می كشد، قرار گرفته  است .مایع  مبرد رطوبت  هوا را به  شكل  قطرات آب  متراكم  می كند و حرارت  را از آن می گیرد. زمانی كه  فرایند رطوبت زدایی انجام  شد هوای خنك  به  داخل  اتومبیل فرستاده  می شود. ممكن  است  گاهی  اوقات، دیدن  مقداری  آب  كه  از اتومبیل  روی  زمین ریخته  است  موجب  نگرانی  ما شود اما اگراین  آب  نه  رنگ  و نه  بو داشت ، مطمئن باشید كه  از چگالنده  سیستم  تهویه  مطبوع اتومبیل  چكیده  اسـت 

یک سوال:

چرا خودروسازان  استفاده  از سیستم  تهویه مطبوع  در تمام  سال  را توصیه می كنند؟

اگر سیستم  به  مدت  طولانی  بدون  استفاده بماند درزبندهای  كمپرسور خشك  می شوندو امكان  نشتی  وجود دارد. سیستم  تهویه مطبوع  علاوه  بر خنك  كردن  هوا، رطوبت آن  را نیز می گیرد. زمانی  كه  رطوبت زدایی  باعمل  آب  كردن  بخار شیشه  توسط بخاری همراه  می شود رطوبت  اضافی  از هوای قسمت  سرنشین ها با كارایی  بیشتری  گرفته می شود.

بهره گیری از تكنولوژی ژاپن

مدل جدید كولر پیكان با استفاده از كمپرسور های فوق پیشرفته ژاپنی، كاملاً منطبق و هماهنگ با وضعیت و شرایط موتور اتومبیل پیكان طراحی و تولید گردیده است. به نحوی كه كولر با استفاده از كمترین نیرو، بیشترین بازده را برای خنكی فضای كابین فراهم آورده و به هیچ عنوان چه در حركت و چه در ترافیك باعث بالارفتن غیر عادی دمای موتور، نگردد.

مزایای كولر اتومبیل

در عصر حاضر دیگر وجود كولر در اتومبیل به عنوان یك وسیله لوكس تلقی نمی‌شود بلكه كولر اتومبیل به عنوان ضرورتی مطرح می‌گردد كه ضامن استفاده از اتومبیل توام با امنیت و آرامش خاطر است.

احتیاجی به توضیح نیست كه هنگامی كه اتومبیل شما مجهز به كولر باشد، می‌توانید با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگی بپردازید. زیرا هرگز گرمای طاقت فرسا، گازهای خطرناك، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبیل شما راه نخواهد یافت. سیستم كولر اتومبیل در واقع از مجموعه قطعاتی تشكیل شده است كه پس از نصب برروی اتومبیل، برای فضای داخل كابین تولید برودت دلخواه را می‌نمایند.

كولر اتومبیل با كاهش حرارت و رطوبت داخل كابین به ما كمك می‌نماید تا رانندگی راحت تری داشته و در طول مسیر از آرامش كافی برخوردار باشیم.

كپسول خشك كننده

كپسول خشك كننده بعنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌نماید. معمولاً این كپسول دارای یك سوئیچ ایمنی می‌باشد تا در مواقعی كه فشار گاز از حد تعریف شده كمتر یا بیشتر شود، به طور خودكار جریان برق كمپرسور را قطع ‌نماید.

همچنین بر روی این كپسول شیشه‌ای جهت رؤیت گاز وجود دارد. شیشه رؤیت به ما این امكان را می‌دهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را كنترل نماییم

شیر انبساط

شیر انبساط تعیین كننده میزان صحیح گاز وارد شونده از كندانسور به داخل اواپراتور از طریق یك فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را بطور ناگهانی كاهش می‌دهد. هنگامی ‌كه كمپرسور شروع به كار می‌نماید، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پر فشار تبدیل می‌گردد.

زمانی كه اواپراتور میزان بیشتری مبرد را طلب می‌نماید، شیر انبساط اجازه می‌دهد تا مبرد كم فشار مورد نیاز به داخل كویل اواپراتور وارد گردد. شیر انبساط برقرار كننده تعادل میان بار گرما و خنك كنندگی بهینه اواپراتور می‌باشد.

اواپراتور

یكی دیگر از قطعات اصلی سیستم كولر اتومبیل اواپراتور است.

اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است كه وظیفه كاهش گرمای هوای كابین اتومبیل را بر عهده دارد. یكی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل كابین می‌باشد.

جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الكتریكی با عبور از سطح كویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط كویل را از طریق كانال‌ها و دریچه‌های هدایت هوا به داخل كابین اتومبیل انتقال میدهد. عمل ایجاد برودت توسط كویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت هوای داخل كابین گشته و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از كابین اتومبیل منتقل می‌گردد.

سیستم كولر اتومبیل دارای دو سوئیچ كنترلی است كه یكی از آنها زمانی كه فشار گاز كم یا زیاد باشد، كمپرسور را از مدار خارج نموده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌نماید. عدم كاركرد مناسب هریك از این دو سوئیچ می‌تواند باعث از كار افتادن كل سیستم گردد.

۲) آیا نشت گاز از سیستم کولر نگران کننده است؟

به علت فشار بالای گاز در سیستم كولر، نسبت به فشار اتمسفر، كوچكترین ضایعه و خرابی در سیستم منجر به فرار سریع گاز می‌گردد. باید در نظر داشت كه در هر نقطه از اتصال شلنگها و لوله‌ها احتمال نشت گاز حتی به مقدار بسیار كم و غیر محسوس وجود دارد.

معمولا در مراكز سرویس دهی مجهز، برای نشت یابی دقیقتر سیستم كولر را با گازهای قوی‌تر شارژ نموده و سپس با دستگاه نشت یاب مجهز به پروبهای مخصوص، قسمت معیوب را كه منجر به نشت گاز می‌شود شناسایی می‌نمایند. معمولا نشت گاز درقسمت دریچه‌های ورودی گاز بسیار متداول است. این دریچه ها معمولاً داری یك درپوش پلاستیكی (به رنگ آبی) نیزمی‌باشند.

چنانچه نشت گاز از این قسمت سیستم باشد، به هنگام باز نمودن درپوش پلاستیكی صدای نشت گاز مشخص می‌گردد. در یك چنین موقعیتی سوپاپ دریچه‌های ورودی گاز سیستم كولر اتومبیل شما معیوب می‌باشند و می‌باید در نوبت بعدی، تعمیر و یا تعویض شوند.

در سیستمهایی كه در زمان مناسب سرویس می‌شوند سالیانه در حدود ۵ درصد نشت گاز قابل پیشبینی و بلامانع می‌باشد.

۳)  كاربرد درجه تنظیم دما چیست؟

سوییچ كنترل دما در سیستم كولر اتومبیل كه معمولا مكانیكی یا الكترونیكی میباشد وظیفه كنترل دمای اواپراتور را بر عهده داشته و در واقع دمای ایده آل سرنشین را تنظیم مینماید. عملكرد این سوییچ در ارتباط مستقیم با كلاج كمپرسورمی‌باشد.

۴) سیستم كولر اتومبیل انرژی خود را از كجا تأمین میكند؟ آیا بطور مكانیكی كار می‌كند و یا از برق اتومبیل استفاده می‌نماید؟

سیستم كولر اتومبیل نیروی خود را توأماً از موتور و تجهیزات تأمین برق (دینام و باطری) اتومبیل تأمین میكند.

سیستم كولر اتومبیل شامل اجزاء و قطعات مختلفی است كه هر كدام دارای وظایف ویژه خود بوده و به انرژی مكانیكی یا الكتریكی یا هر دو نیاز دارند. بنابراین نیروی محركه مكانیكی خود را از موتور و نیروییالكتریكی مورد نیاز را از برق اتومبیل دریافت می‌نمایند.

۵)  چگونه می‌توان سیستم كولر اتومبیل را همواره در بهترین شرایط نگه داشت؟

در این قسمت، توجه شما را به رعایت نكاتی مهم در رابطه با نگهداری و استفاده بهینه از سیستم كولر اتومبیل جلب می نمائیم. بدیهی است رعایت دقیق این نكات، موجب افزایش طول عمر، پیشگیری از خرابی و بازدهی بیشتر كولر اتومبیل شما می گردد:

·         شیشه ای كه درقسمت بالای كپسول ذخیره و خشك كننده گاز تعبیه شده است برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم می‌باشد. هنگامی كه گاز مایع در مدار به اندازه كافی وجود داشته باشد، عبور مایع سفید رنگ پر فشار را بهمراه حبابهای فراوان از زیر شیشه ملاحظه می‌نمایید. اگر فقط حبابها را به همراه كف كم فشار می‌بینید، گاز مایع در سیستم به اندازه كافی وجود ندارد و اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نمی‌شود، سیستم كولر شما فاقد گاز می‌باشد.

·         سیستم كولر را بدون گاز یا با گاز كم روشن نكنید. در صورت عدم رعایت این موضوع به كمپرسور كولر آسیب خواهد رسید.

·         هنگام شارژ گاز مطمئن شوید تا گاز داخل سیستم كولر شما با گاز دیگری اشتباها مخلوط نگشته و همواره از گازی كه با سیستم كولر اتومبیل شما سازگار است استفاده شود.

·         مطمئن شوید لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد. در این صورت آب جذب شده توسط اواپراتور به داخل اتاق اتومبیل نشت می‌نماید.

·         دقت فرمائید تا هنگام استارت زدن،سیستم كولر اتومبیل در حالت خاموش باشد. قبل از روشن نمودن سیستم، بهتر است اجازه دهید تا موتور اتومبیل كمی گرم شود.

·         سیستم كولر اتومبیل را در سرعت و دور موتور بالا روشن ننمائید. بهترین زمان جهت راه اندازی سیستم، قبل از حركت یا در سرعت بسیار پائین می باشد. خاموش نمودن سیستم در هر سرعتی بلامانع است.

·         به منظور كاركرد و بهره دهی هرچه بهتر كولر اتومبیل، پنج دقیقه پس از روشن نمودن سیستم، شیشه های اتومبیل را ببندید.

·         در زمانی كه سیستم كولر در حال كار كردن می باشد، حداقل یكی از دریچه های اواپراتور را باز بگذارید تا هوا به داخل اتاق اتومبیل جریان پیدا نماید.این امر از یخ زدن اواپراتور جلوگیری می نماید.

·         در زمان استفاده از سیستم كولر اتومبیل، درِ محفظه موتور باید بسته باشد. در غیر اینصورت عملكرد سیستم خنك كننده موتور و همچنین سیستم كولر اتومبیل دچار اختلال می گردد.

·         از سیستم كولر اتومبیل باید حداقل هفته ای  یك مرتبه هر چند در مدت زمان بسیار كوتاه استفاده نمود. رعایت این امر حتی در فصولی كه استفاده از سیستم ضروری به نظر نمی رسد نیز لازم است. این عمل باعث می‌شود تا روغن موجود در داخل سیستم به گردش در آید. در واقع با این عمل شما واشرها، لوله ها و قطعات سیستم را روغن كاری می‌نمایید. رعایت این موضوع احتمال نشت گاز وبوجود آمدن خشكی در واشرها را كاهش می‌دهد.

·         در فصولی كه از سیستم كولر اتومبیل استفاده نمی گردد، به هیچ وجه تسمه مربوط به كمپرسور را باز ننمایید و دقت فرمائید كه این تسمه همواره در شرایط استاندارد خود باشد.

·         چكیدن قطره های آب از لوله تخلیه اواپراتور در زیر اتومبیل به هنگام كار كولر، امری طبیعی می باشد. این قطرات همان رطوبتی است كه توسط سیستم كولر اتومبیل از هوای داخل اتاق گرفته می شود.

·         با توجه به اینكه هم اكنون در سیستمهای كولر اتومبیل از دو نوع مختلف گاز مبرد R12 و R134a استفاده می شود، قطعات مصرفی در هریك قابلیت جایگزینی ندارند.

·         جهت حفاظت از موتور و افزایش بازدهی سیستم خنك كننده موتور، همواره از ضد جوش و یا ضد یخ استاندارد استفاده نمائید.

·         برای افزایش كارآئی سیستم و جلوگیری از هر گونه مشكل، در خصوص رسیدگی و كنترل شرایط باتری اتومبیل همواره دقت لازم را مبذول فرمائید.

·         دمای آب موتور در هنگام كاركرد كولر، معمولاً كمی بالاتر از دمایكاركرد آن بدون استفاده از كولر می باشد. چنانچه نمایشگر به مدت طولانی، مخصوصاً در ترافیك دمای آب را اضافه تر از حد مجاز نشان می دهد، كولر را خاموش نموده و اجازه دهید تا دمای موتور قدری پایین بیاید.

·         در طول روز، حتی الامكان سعی كنید اتومبیل را در سایه پارك نمایید. اتومبیل شما در حالتی كه هوای داخل كابین بیش از اندازه گرم نشده باشد، بسیار سریعتر خنك می شود.

·         میزان روغن موتور اتومبیل را بصورت منظم كنترل نمایید. هنگام تعویض روغن موتور، دقت كنید تا روغن بر روی كلاچ كمپرسور یا تسمه ها نریزد.

·         زمانی كه به مدت طولانی در جاده ای با سربالایی تند رانندگی می نمایید، از دنده سنگین استفاده نمایید. این امر به كاهش بار موتور و افزایش برودت سیستم كولر كمك می نماید.

·         هنگامی كه در سرعت بسیار پائین رانندگی می نمایید، از دنده سنگین استفاده نمایید. این امر به افزایش برودت ایجاد شده توسط سیستم كولر كمك می نماید.

·         كولر اتومبیل با وزش هوای خنك، دما و رطوبت داخل كابین را پائین می آورد. نتایج بررسی ها بر روی سلامت انسان نشان  می دهد كه مناسب ترین جهت دریچه هابرای وزش هوای خنك به سمت سقف و كناره های كابین می باشد.

·         كندانسور و رادیاتور آب اتومبیل خود را بطور مرتب كنترل نموده، مطمئن شوید گل و لای و حشرات منافذ عبور هوای آنها را پر نكرده باشند. برای برطرف كردن آنها می توانید از آب پر فشار استفاده نمایید.

·         كمبود آب رادیاتور می تواند باعث گرم شدن بیش از اندازه موتور اتومبیل گردد. همواره كنترل كنید تا میزان آب رادیاتور اتومبیل در حالت استاندارد آن باشد.

۶ ) چه مشكلاتی در سیستم موجب نامناسب كار كردن كولر میگردد ؟

·         مشكلات مختلفی در سیستم میتواند موجب عدم كارآیی صحیح كولر گردد كه باید توسط كارشناس مربوطه عیب یابی شود. ولی یكی از عمده ترین مشكلات كه موجب ضعف در ظرفیت خنك كنندگی سیستم می‌گردد نشتی گاز می‌باشد كه علائم مشخصه زیرنشانگر آن می‌باشد:

·         اگر سیستم كولر اتومبیل شما كار نمی‌كند، اولین چیزی را كه با ید كنترل كنید، كلاچ كمپرسور است. هنگامی كه سیستم كولر را روشن می‌كنید، بعد از چند لحظه باید صدای كلیك كلاچ كمپرسور را بشنوید. در هنگام كاركرد سیستم نیز بطور متناوب این صدا را خواهید شنید. اگر شما این صدا را نمی‌شنوید، ممكن است مشكل از سوئیچ كنترل فشار واقع بر روی كپسول ذخیره بروز نموده باشد. ممكن است این سوئیچ از كار افتاده باشد و یا گاز مبرد در داخل سیستم به اندازه كافی وجود ندارد. با استفاده از شیشه رؤیت گاز موجود بر روی كپسول ذخیره، میزان گاز را كنترل كنید. اگر هنگام روشن بودن سیستم هیچ حبابی دیده نمی‌شود، گاز در سیستم وجود ندارد.

·         عدم سرما سازی مناسب توسط سیستم، می‌تواند به دلایل بسته شدن منافذ كندانسور توسط گل و لای و حشرات و عبور ضعیف هوا، نفوذ رطوبت به داخل مدار گاز سیستم و یا كمبود گاز مبرد باشد. اگر تصور می‌كنید رطوبت باعث ایجاد اشكال در سیستم شده است، مطمئن شوید تا قبل از شارژ گاز، سیستم كاملاً وكیوم شده باشد تا اگر رطوبتی در داخل مدار وجود دارد از آن خارج شود.

·         از آنجا كه سیستم كولر از جریان‌ها و رله‌های الكتریكی استفاده می‌كند، بهتر است تا كلیه فیوزها را قبل از بردن اتومبیل نزد مركز تعمیرات، كنترل نمائید. مشكل شما می‌تواند چیزی به سادگی سوختن فیوز سوئیچ كنترل فشار باشد كه این اتفاق باعث می‌شود كل سیستم از كار بیافتد.

۷) هرچند وقت یكبار می‌باید سیستم كولر را سرویس نمود؟

جهت اجتناب از بروز آسیب‌های احتمالی به قطعات سیستم و افزایش طول عمر آنها و در نتیجه كل سیستم، كنترل كامل قطعات سیستم قبل از شروع فصل تابستان پیشنهاد می‌شود. انجام این مورد كاركرد بدون نقص قطعات و موجود بودن میزان دقیق گاز در سیستم را تضمین می‌نماید.

عملیات سرویس و تعمیر كولر اتومبیل نیازمند دارا بودن ابزارهای خاص و دانش فنی مربوطه می‌باشد. بنابر این پیشنهاد می‌گردد جهت اجتناب از ورود آسیب به قطعات سیستم، به تعمیرگاه‌های مجازی كه توسط سازندگان اتومبیل و یا تولید كنندگان سیستم كولر اتومبیل معرفی می‌گردند، مراجعه نمائید.

 

اشتراک گذاری در:
کلمات کلیدی :

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz