خواص خرمالو برای سلامتی

یک عدد خرمالو متوسط دارای ۱۱۸ کالری انرژی، ۱ گرم پروتئین، ۳۱ گرم کربوهیدرات، ۶ گرم فیبر غذایی و ۲ میلی گرم سدیم می باشد و هیچ گونه چربی ندارد. خرمالو سرشار از ویتامین A و ویتامین C است که طوری که خوردن یک عدد خرمالو ۵۵ درصد از نیاز روزانه بدن ما به ویتامین A و ۲۱ درصد نیاز به ویتامین C را تامین می نماید. به علاوه خرمالو دارای منبع بسیار خوبی برای ماده معدنی کمیاب منگنز می باشد و یک عدد آن تامین کننده ۳۰ درصد نیاز بدن به منگنز است.

خواص خرمالو در کاهش فشار خون

خرمالو منبعی سرشار از پتاسیم و منیزیم است که با فشارخون بالا مقابله می‌کنند. به علاوه میزان سدیم – که در افزایش فشار خون نقش دارد – در خرمالو بسیار کم است، به همین دلیل مصرف خرمالو برای افراد مبتلا به فشارخونی‌ می‌تواند مفید باشد. در ۱۰۰ گرم خرمالو ۱۶۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد. از این رو توصیه می‌کنیم اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا فشار خون تان بالاست خرمالو را فراموش نکنید. البته خرمالو میوه ای شیرین است و لازم است به قند موجود در آن توجه داشته باشید.

خرمالو سرشار از انرژی

خرمالو مناسب روزهایی است که احساس خستگی و بیحالی می‌کنید. خرمالو همچون انجیر و انگور بسیار پر انرژی است به همین دلیل اگر می خواهید وزن تان را کاهش دهید، نباید در مصرف آن زیاده روی کنید چون مصرف زیاد آن کالری زیادی وارد بدن نموده اعث افزایش وزن و چاقی می شود.

خرمالو در کاهش کلسترول خون

تحقیقات صورت گرفته بر روی موش ها نشان می دهد که مصرف خرمالو توسط موش ها در یک دوره زمانی ۹ هفته ای، سطح کلسترول و سایر چربی های مضر خون را کاهش می دهد. همچنین در پژوهشی دیگر بر روی انسان ها، نتایج، کاهش سطح کلسترول بد ناشی از مصرف خرمالو را نشان داد. کاهش کلسترول بد خون با کاهش خطر بیماری های قلبی در ارتباط است.

خواص خرمالو برای سرماخوردگی

همانگونه که در بالا نیز توضیح داده شد، خرمالو دارای مقدار فراوانی ویتامین C بوده و ۲۱ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند، در نتیجه مصرف خرمالو هم در پیشگیری از سرماخوردگی و نیز در درمان آن موثر است، به علاوه خوردن خرمالو برای غشاهای موکوسی، راه‌های تنفسی و جلوگیری از سرطان دهان و ریه مفید است. به موارد گفته شده، این نکته را نیز اضافه کنید که خرمالو ۵۵ درصد نیاز روزانه به ویتامین A را تامین کرده و در تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر است.

خرمالو و سلامت قلب

پتاسیم از جمله مواد معدنی لازم برای بدن و البته فلز کمیاب می باشد، که خرمالو به میزان زیادی می تواند نیاز روزانه شما به آن را برطرف نماید. پتاسیم در تنظیم فشار خون و آرام کردن عضلات بدن نقش مهمی دارد. در واقع بسیاری از داروها از پتاسیم به عنوان یک ماده برای مقالبه با دردهای عضلانی استفاده می کنند. به این ترتیب خرمالو به عنوان یکی از منابع غذایی پتاسیم در سلامتی قلب و عروق تاثیر بسیاری دارد. اگر در فصل پاییز که خرمالو فراوان است هر روز حدود ۱۰۰ گرم از این میوه را مصرف کنید، سیستم قلب و عروق‌تان مقاوم و سالم می‌شود و خطر بسته شدن رگ‌های خونی بسیار کاهش می یاید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص خرمالو می توان به تاثیر مصرف آن در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. خرمالو منبع مناسبی برای تامین نیاز بدن به ویتامین C می باشد. ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است؛ تحقیقات نشان داده است ویتامین C موجود در میوه ها و از جمله خرمالو، یک عامل قوی در جهت تقویت دستگاه ایمنی بدن است و بدن را در برابر سرما خوردگی، آنفولانزا و عفونت ها مقاوم می نماید. در واقع ویتامین C اثر غیر مستقیم در پیشگیری و بهبود این بیماری ها دارد انرژی‌زا. ذکر این نکته نیز لازم است که هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن کمتر می شود.

تاثیر مصرف خرمالو در پیشگری از سرطان

خرمالو دارای مقدار زیادی بتاکاروتن و ویتامین A می باشد و می تواند بدن را از رادیکال های آزاد و سرطان ها در محافظت نماید. به خصوص خوردن خرمالو در پیشگیری از سرطان ریه موثر است، لذا توصیه می شود افرادی که در معرض آلودگی هوا و دود سیگار قرار دارند یا خودشان سیگار می‌کشند، در صورت امکان به صورت منظم خرمالو مصرف کنند.

خواص خرمالو برای چشم و تقویت بینایی

یکی از مهم ترین خواص خرمالو، محافظت از چشم ها و تقویت بینایی می باشد. خرمالو حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A، زیزانتین، لوتئین و لیکوپن است که همه آن ها در ارتقا سطح سلامت چشم موثرند. مطالعات بسیاری در این زمینه، اهیمت و نقش لوتئین و زیزانتین را در حفظ و بهبود سلامت چشم به اثبات رسانده است. لوتئین و زیزانتین از شبکیه چشم محافظت نموده و در پیشگیری از بروز دژنراسیون ماکولا و آب مروارید – که از مهم ترین علل نابینایی اند – موثر هستند.

خرمالو برای بیماران دیابتی

خرمالو میوه‌ ای شیرین و حاوی قند است. برای همین افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف خرمالو زیاده روی کنند. اما این بدان معنا نیست که افراد دیابتی اصلا نباید خرمالو بخورند. اگر بیماری قند دارید می‌توانید روزانه یک عدد خرمالوی متوسط میل کنید. اما بیش از این مقدار می تواند مضر و خطرناک باشد. دیگر افراد می توانند در روز ۲ یا ۳ عدد خرمالو بخورند، البته همانگونه که در بخش های دیگر نیز توضیح داده شده است، زیاد روی در خوردن خرمالو می تواند سبب یبوست و افزایش وزن شود، پس مراقب باشید.

تذکر: به علت حساسیت موضوع، بیماران دیابتی بایستی قبل از مصرف میوه جات شیرین مانند خرمالو حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

اشتراک گذاری در:

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz