انواع بازی

۱-      بازی فعال Active Play 

بازی فعال برای رشد، بویژه رشد جسمانی مهم است، زیرا در این نوع بازی از سر، تنه، دست و پا در هنگام نشستن، سینه خیز رفتن، ایستادن، دویدن، بالا رفتن، پریدن، پرتاب کردن، لگد زدن و گرفتن در بازی استفاده میشود. در این بازی ممکن است کودک درگیر بازی خشونت آمیز و درهم و برهم شود و این وسیله ای برای حصول قدرت و توانایی، چابکی و ایجاد هماهنگی بین اعضا است. بازی فعال از همان ابتدای بچگی مشاهده میشود، در واقع از آن زمانی که کودک شروع به کنترل سر و دست ها میکند.

۲-      بازی اکتشافی و مهارتی   Explorative and Manipulative Play

بازی اکتشافی و مهارتی معمولا از سه ماهگی شروع می شود. یعنی زمانی که نوزادان شروع به بازی با انگشتان می کنند. این نوع بازی برای رشد حسی، حرکات ظریف و هماهنگی بین دست و چشم مهم است. این بازی نشان می دهد که کودک در جستجوی محیط خود است و از طریق حواس بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی به خواص اشیا پی میبرد. بازی اکتشافی و مهارتی به فهم کودک از بقای اشیا و درک بکار بردن زمان و فضا کمک می کند.

۳-      بازی تقلیدی   Imitative Play

نوزادان و کودکان، افعال و حرکاتی را که بطور مکرراز دیگر افراد می بینند، تقلید می کنند و این یکی از صور مهم رشد اجتماعی، شناختی و نمادی است. بازی تقلیدی نشان میدهد که کودک عمای را مشاهده کرده و قادر است تشخیص دهد که آن عمل قابل تکرار است؛ بنابراین در بعضی موارد این عمل با اهمیت و معنادار است.این بازی به این دلیل برای کودک ضرورت دارد که انجام فعالیت هایی را که از نظر وی مهم هستند، با سریع ترین و موثرترین شیوه می آموزد.

۴-      بازی سازنده Constructive Play

بازی سازنده بازی است که موجب خلق چیزهایی از جمله؛ ساختن یک برج با استفاده از بلوک های مکعب شکل گردد.چنین فعالیتی مستلزم ترکیبی از حرکات ظریف، توانایی حسی و درک و فهمشناختی و نمادی است. کودک برای ساختن چسزها نه تنها نیاز به توانایی دستکاری عناصر و اجزا را دارد بلکه قادربه طراحی و تصور نمودن آن شی در ذهن خود می باشد.

۵-      بازی نقش Pretend Play

کودکان از طریق مشاهده و تقلید موقعیت هایی را برای خودشان تصور می کنند. در بازی نقش می تواند از حداقل امکانات، بهترین شرایط استفاده را فراهم آورد. برای مثال، یک کلاه بلافاصله میتواند یک نقش جدیدی را برای کودک فراهم کند.بازی نقش، فرصتی برای مطرح شدن بصیرت ها و مهارت ها بصورت عملی است و به همین دلیل به استفاده از تصورات ذهنی و خلاقیت بستگی دارد.

۶-      بازی قاعده دار   Game with Rules

در بازی قاعده دار فرض بر وجود درجاتی از درک و فهم درباره مشارکت، نوبت گرفتن، بازی منصفانه و یادداشت های دقیق نتایج است. بازی های قاعده دار معمولا در حدود سن چهار سالگی شروع می شود یعنی وقتی گروه های کوچکی از کودکان اقام به مشخص ساختن قوانین برای بازی میکنند. این نوع بازی کودکان را به سمت پیروی از قانون و مقررات سوق می دهد.

اشتراک گذاری در:
کلمات کلیدی :

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz