“الکسا اینترنت”چیست و چگونه کار می کند؟

الکسا اینترنت (Alexa Internet)یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ آمازون می‌باشد.

به گزارش خبرنگار اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و امروزه بعنوان یک منبع مفید از داده‌های وبگاه‌های اینترنتی شناخته می‌شود و می‌توان گفت امتیاز الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان سایت‌ها اهمیت زیادی دارد.

تاریخچه و عملکردها
وب سایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat تاسیس شد.نام این وب سایت برای ادعای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محل‌های دانش در مقابل اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد،انتخاب شده است.

این شرکت دارای نوار ابزاری می‌باشد که می‌تواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر می‌باشد.همچنین الکسا برای مدیران وب سایت‌ها امکانات فراوانی به صورت رایگان قائل شده است نظیر نمایش تعداد بازدید کننده،بازدید کل، لینک‌های ورودی،میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر،ورودی از موتورهای جستجو و… همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازه‌های زمانی مختلف ۱ روزه تا ۲ ساله به مدیریت وب سایت‌ها کمک می‌کند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وب سایت خود داشته باشند.

الکسا از طریق مرورگر کاربرانی که دارای تولبار الکسا هستند آمار آنها را به دست می‌آورد.در سال ۱۹۹۸ این شرکت نسخه‌ای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانه Library of Congress تحویل داد.در سال ۱۹۹۹ الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد.

آمازون الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد.در اوایل سال ۲۰۰۲ الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در سال ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست.

در می سال ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت.در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا راه‌اندازی شد.در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجو این سایت مناسب نبوده است سرویس را قطع خواهد کرد که این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد و از این پس تیم شرکت به طور تخصصی به رتبه بندی سایت‌ها اقدام کرده است.

وب‌گاه الکسا
خدمات وب‌گاه الکسا را می‌توان در ۵ دسته اصلی دسته بندی نمود.

وب‌گاه‌های برتر
در این قسمت وب‌گاه‌های پربازدید نمایش داده خواهد شد.برای نمایش وب‌گاه‌های پربازدید از ۳ نوع فیلتر استفاده می‌شود:جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص

مشخصات وب‌گاه (Site Info)
الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر وب‌گاه را دارا می‌باشد.

What’s Hot
این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان می‌دهد و هر ۵ دقیقه به روز می‌شود.

نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar)
نوارابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وب‌گاه الکسا را به راحتی در اختیار می‌گذارد.

برای دارندگان وب‌گاه (For Site Owners)
در این قسمت صاحبان وبگاه‌ها می‌توانند داده‌های وب‌گاه خود را در الکسا وارد نمایند و یا ویرایش کنند.

مهمترین قسمت این وب‌گاه رتبه بندی وب‌گاه‌ها بر اساس میزان بازدید است.در این رتبه بندی تنها تعداد بازدید از یک وب‌گاه تعیین کننده است.

تقلب در رتبه الکسا
باتوجه به اینکه بسیاری از مدیران سایت‌ها برای تبلیغ محصولات و وب سایت خود از رتبه و آمار الکسا برای انتخاب وب سایت تبلیغ کننده استفاده می‌کنند،از چند سال گذشته روش‌هایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده است.

روش پاپ آپ هرچند از رتبه سایت مبدا می‌کاهد اما رتبه سایت تبلیغ شده را به شکل کاذب بهبود می‌بخشد.

اشتراک گذاری در:

تبادل نظر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz